Vyskúšali sme elektrickú kolobežku Bolt

Koncom apríla spustil v Bratislave Bolt zdieľanie elektrických kolobežiek. Jednoduchá preprava po meste na dvoch kolesách je zábavná, nepatrí však k najlacnejším.

Bolt nie je prvou firmou, ktorá to s kolobežkami v Bratislave skúša. Prvou bola spoločnosť Mint, no v uliciach mesta dlho nevydržala. Ľudia na voľne odložené kolobežky neboli zvyknutí a niektorí si ich dokonca bez hanby brali domov. Zrejme netušili, že majú zabudované GPS. 

Teraz to u nás skúša Bolt. Podľa počtu zákazníkov, ktorých denne vidím v meste na zelenej kolobežke, má väčší úspech než spomínaný Mint. 

Na používanie kolobežky Bolt nemusíte sťahovať ďalšiu aplikáciu, všetko prebieha cez pôvodnú apku pôvodne určenú na objednania taxíka. V hornej časti displeja pribudla ikona kolobežky. Po kliknutí vidíte voľné zariadenia v okolí a úroveň ich dojazdu. Každá kolobežka má vlastné identifikačné číslo, takže si viete medzi viacerými odparkovanými vybrať tú, ktorá vám dojazdom vyhovuje. 

Požičanie je jednoduché, otvoríte aplikáciu, oskenujete QR kód kolobežky a kliknutím na Odomknúť kolobežku odblokujete. A je vaša. Pripomína upravenú kolobežku Ninebot by Segway ES2

Pokiaľ nemáte s jazdou na kolobežke skúsenosti, odporúčame nastaviť v aplikácii režim začiatočník, vtedy budete mať obmedzenú jazdu na rýchlosť 15 km/h. Bežne je maximálna rýchlosť Bolt kolobežky 25 km/h, dojazd približne 35 kilometrov.

Po odomknutí sa na nej dvakrát odrazíte a tým sa naštartuje. Vpravo na riadidlách pridávate plyn, vľavo máte ručnú brzdu a zvonček. Pevné kolesá si vedia poradiť aj s menšími nerovnosťami na ceste, väčším jamám sa však vyhnite, inak riskujete pád a zranenie. Jazda po mačacích hlavách v Starom meste je možná, no určite nie je komfortná. 

Kolobežka nemá problém ani s prudším kopcom, napríklad pri stúpaní Zámockou ulicou som nemusela zosadnúť, svižne išla až hore. Výkon však záleží od úrovne nabitia a vašej hmotnosti. Môžete ju na krátky čas zamknúť a v jazde pokračovať neskôr. Stále vám však beží tarifa aj vtedy, keď ju nepoužívate. 

V aplikácii je zobrazená zóna, v ktorej sa musí kolobežka zaparkovať. Jazdiť s ňou môžete aj mimo vyznačenú časť mesta, zaparkovať po ukončení jazdy odporúčame len v určených lokalitách, inak riskujete 30-eurovú pokutu. Najlepšie je nájsť stojan na bicykle a nechať kolobežku tam. Pokiaľ v okolí žiadny nie je, odstavte ju aspoň tak, aby neblokovala chodník. 

Na riadne ukončenie jazdy vás aplikácia vyzve, aby ste zaparkovanú kolobežku odfotografovali. Tým sa vaša jazda skončí a onedlho vám príde na e-mail faktúra s detailom vašej jazdy. Suma sa stiahne z platobnej karty priradenej v aplikácii. V histórii jázd sa ale neobjaví, škoda. 

Za desaťminútovú jazdu na elektrickej kolobežke zaplatíte približne dve eurá. Samotné odomknutie stojí 50 centov, minúta jazdy 15 centov. Aj keď Bolt v čase spustenia služby komunikoval, že pri použití kolobežky počas celého dňa nebude cena nikdy vyššia než 15 eur, nie je to pravda. Aktuálne je v aplikácii uvedená maximálna suma 25 eur. 

Bolt každý večer kolobežky zbiera, nabíja, dezinfikuje a ráno vracia späť. V čase dnešnej pandémie odporúčame používať pri požičaní kolobežky rukavice alebo dezinkečný prostriedok.  

Počet kolobežiek v meste je dostatočný, niekedy však môže byť ku koncu dňa problém nájsť dostatočne nabitú. LED svietidlo sa zapína automaticky po odblokovaní a dobre osvetľuje cestu aj pri úplnej tme. 

Službu som od spustenia využila už viackrát, najmä vtedy, keď som sa chcela dosťať z bodu A do bodu B rýchlejšie než peši. Výkon je aj v kopcovitom teréne dostatočný, treba sa len vyhýbať jamám, čo najviac využívať cyklotrasy a byť ohľaduplný k chodcom. Určite by potešila mierne nižšia cena za požičanie, no ako alternatívu k inému spôsobu dopravy po meste hodnotíme službu pozitívne. 


 

Diskusia k článku:

Začať diskusiu