God of War: Ragnarök - dychberúce pokračovanie

Nový God of War: Ragnarök zoberie vaše očakávania a posunie ich na novú úroveň. Hra doslova dýcha vysokými produkčnými hodnotami, ktoré vidíme v príbehu, postavách audiovizuálnom spracovaní a prakticky všade, kam sa pozrieme.

Reštart God of War (recenzia) patrí bez pochýb k najlepším hrám, aké sme tu kedy mali. Zároveň ide o dokonalú ukážku, ako naložiť s dlhoročnou značkou a vdýchnuť jej úplne nový život. Putovanie Krata so synom Atreom malo dušu a bolo vidieť, že na ňom pracovalo nespočetné množstvo zanietených ľudí štúdia Santa Monica. 

Dnes, po vyše štyroch rokoch, tu máme pokračovanie ich úspešnej práce, ktoré dostalo podtitul a volá sa God of War: Ragnarök. Nepochybujem o tom, že vyslovenie tohto názvu v mnohých hráčoch vyvoláva chvenie plné očakávaní a nadšenia. 

Nebudem klamať, keď poviem, že novinka spolu s Gotham Knights (recenzia) bola u mňa na špičke najočakávanejších hier tohto roka. Bohužiaľ, výlet do Gothamu ma sklamal. Moju plnú dôveru som teda vložil do Ragnaröku. A urobil som dobre! Ak ste sa tešili rovnako, rozhodne čítajte ďalej. 

Upozornenie: recenzia neobsahuje žiadne príbehové spoilery 

Príbeh v znamení vynikajúcej práce s postavami 

Na režisérsku stoličku sa v God of War Ragnarök posadil Eric Williams, ktorý vystriedal Coryho Barloga. Ten prešiel do role producenta a samotný Williams nie je žiadnym nováčikom. Kedysi pracoval aj na starších dieloch série, kde vystriedal rôzne pozície. 

Novinka teda skončila rozhodne v dobrých rukách. Príbeh God of War: Ragnarök priamo nadväzuje na udalosti, ktoré sme prežili v prvej hre. Od tej ubehli vyše štyri roky. Preto kvitujem, že vám autori kľúčové momenty pripomenuli v rýchlom zostrihu. 

Ak by to náhodou nestačilo, rozhodne nevynechajte veľmi kvalitné video, ktoré pripravilo české zastúpenie PlayStation. V rodnom jazyku našich susedov zhŕňa predošlý príbeh a dokonale vás pripraví na to, čo prináša Ragnarök. Ten si môžete tiež vychutnať s českými titulkami, ktoré sú za mňa veľkým plusom. 

Príbeh novinky vám predstavím v čo najširšom spektre, aby som sa vyhol akýmkoľvek spoilerom. Recenziu preto bez obáv môžete dočítať až do konca. Udalosti prvej hry spravili z našich hlavných hrdinov terč číslo jedna. Obávaný boh vojny sa so svojim synom preto musia ukrývať. 

Problémy sa postupne kopia a prichádzajú následky. Máme tu pekelne naštvanú a vysoko motivovanú Freyu a svoje účty by si s hlavnými hrdinami radi vyrovnali aj Thor s Odinom. Zabudnúť netreba ani na blížiaci sa Ragnarök, ktorý v severskej mytológii znamená koniec sveta. 

Kratos a Atreus teda musia prežiť a zabrániť obrovskej skaze, ktorá dýcha na krk nielen im, ale aj celému bytiu. Dejová linka tak po krátkom úvode začne postupne rozdávať karty a drží si slušné tempo. 

Pochváliť musím vynikajúcu prácu s postavami, ktoré sa zrejme nebudú správať tak, ako by ste čakali. Je tu Kratos, ktorý sa neboji ukázať ľudskejšiu tvár. Atreus zas o niečo dospel a otcov tréning sa jasne odrazil na jeho výchove. 

Nie je len starší, ale aj silnejší a v bojoch si vedie oveľa lepšie. Stále však nedokáže pracovať so svojou zvedavosťou, čo do jeho správania prináša menej očakávané smerovanie. Jeho vzťah s otcom sa však zlepšil a pôsobí vrúcnejšie. 

Zahorklý hlavný hrdina tak napríklad prestal používať oslovenie “boy” a chlapca na znak rešpektu volá menom. Koniec koncov o tomto fakte hovorili pred vydaním samotní tvorcovia. Dej je dokonale premyslený. 

Nechá postavy klásť si otázky a pracuje s motívmi ako pomsta, manipulácia, zrada, sila proroctiev či túžba zmeniť osud. Toto všetko prináša prekvapivé spojenectvá, ale aj silné momenty, o ktoré tu rozhodne nebude núdza. V správnych momentoch dokonca príde na rad aj trochu humoru.  

Okrem hlavných obľúbencov sa vráti aj niekoľko známych tvárí z prvej hry. Rovnako ako v prípade hlavných hrdinov, aj tu vidieť pekný posun a naplnenú snahu tvorcov vyřažiť z postáv maximum. Príjemným spestrením sú tiež nové postavy. 

Rovnako vedia zamiešať kartami a mnohé z tých kladných si určite obľúbite. Prispievajú k tomu aj vysoké produkčné hodnoty a výborný dabing, ale k tomu sa ešte dostaneme. Každopádne príbeh je výborný a kypí množstvom detailov, do ktorých sa ponoríte s obrovskou chuťou. 

Dokonalé vybrúsenie hrateľnosti z prvej hry 

Po stránke hrateľnosti na mňa God of War Ragnarök z prezentácií pôsobil veľmi podobne, ako predchodca z roku 2018. Marketing Sony toho nechce z hry ukázať veľa, nakoľko ide o silnú príbehovú záležitosť, ktorá je citlivá na rôzne spoilery. 

To chápem, takže som sa nedal odradiť. Faktom však je, že toto zdanie sa do istej miery naplní a niekomu môže pripadať Ragnarök dosť podobný s tým, čo nám zobralo dych v prvej hre. Verím, že sa nájde niekoľko hráčov, ktorým by to mohlo trochu vadiť. 

Na druhej strane treba povedať, že ide o priame pokračovanie, ktoré z logických dôvodov nemôže priniesť úplne odlišný zážitok. Je to ako druhá séria vášho obľúbeného seriálu alebo pokračovanie filmu, kde základ zostáva. Posúva sa dej a pribudne niekoľko noviniek. 

Osobne mi istá podobnosť vôbec nevadila. Navyše treba povedať, že Ragnarök ukazuje dokonalé vybrúsenie hrateľnosti prvej hry. Grom tu opäť zostáva výborný súbojový systém, ktorý si vás omotá okolo ovládača. Je stále veľmi zábavný a pekne brutálny. 

Oceňujem, že sa ho vývojári nesnažili nasilu meniť, čo by mohlo dopadnúť podobne, ako v Gotham Knights (recenzia). Opäť si teda užijete veľa zábavy pri súbojoch na život a na smrť so sekerou Leviathan, ktorú dopĺnia čepele chaosu, ale aj jedna úplne nová zbraň. 

Do detailov ju rozoberať nebude aj napriek tomu, že sa nejedná o spoiler. Ale myslím si, že niektoré veci by ste mali objaviť sami v hre, nie dozvedieť sa o nich z recenzie. Novinka v arzenáli každopádne spestruje hrateľnosť a je na vás, či vám sadne alebo nie. 

Ak patríte k hráčom pôvodnej hry, v súbojoch sa budete cítiť ako doma. Dokonca by som povedal, že sú o niečo zábavnejšie, vyladenejšie a plynulejšie. To vo výsledku jemným spôsobom doťuklo už aj tak výbornú mechaniku. 

O niečo ďalej sa posúvajú aj ostatné aspekty hrateľnosti. Celé je to teraz oveľa pohyblivejšie. Je tu viac platformových pasáží, čo by som prirovnal k podobnému posunu ako ukázal DOOM Eternal. Viac sa tu skáče, ale Kratos tiež lezie, zlaňuje alebo sa pritiahne či vymrští dopredu pomocou čepelí chaosu. 

Tie dokážu tiež spáliť zarastený terén alebo odvaliť ťažké betónové prekážky. Za mňa ide o skvelé osvieženie, ktoré vyvažuje zážitok z výborných súbojov. V súvislosti s nimi treba spomenúť aj vylepšovanie a odomykanie schopností. Tu prídu na rad aj staré známe runy či kombá. 

K tomu sa však pridáva aj celý rad nových útokov a ďalších vylepšení nielen pre Krata, ale aj pre Atrea. Ponuka je naozaj široká a so všetkým sa tu viete pekne vyhrať. Opäť to funguje podobným spôsobom ako v prvej časti. Akurát Ragnarök ponúkne prepracované menu, na ktoré si zo začiatku treba trošku zvyknúť. 

Zvyknúť by ste si mali aj na to, že Atreus je starší a skúsenejší. Pekne sa na ňom odráža Kratova výchova. Už vie napríklad sám šplhať, nie je taký splašený ani naivný a v bojoch je pre nepriateľov o niečo nebezpečnejší. 

To vývojárom zo Santa Monica skvele otvorilo cestu k tomu, že Atreus je v God of War Ragnarök hrateľnou postavou. Užijete si s ním dostatok času a musím povedať, že bolo skvelé ocitnúť sa v jeho koži. 

Nemá síce hrubú silu ako Kratos, ale jeho najväčšia devíza spočíva v luku. Dokáže strieľať rôzne druhy šípov a používať štít. Ale aj bojovať ručne stručne, resp. za pomoci luku, ktorým efektne švihá. 

Jeho arzenál tiež neskôr doplní jedna novinka, ktorú si opäť musíte objaviť sami. Ja poviem len toľko, že bola magicky skvelá. Samotné boje s Atreom sú oproti Kratovi rýchlejšie a ladnejšie. 

Zároveň majú výborne vybalancovanú akciu, kombinujúcu útoky na blízko (melee) a luk. Keď sa na to tak spätne pozriem bolo by skvelé, keby sa týmto súbojovým systémom inšpirovalo aj Horizon Forbidden West (recenzia). 

Ak to náhodou číta nejaký vývojár z Guerilla Games, ktorý vie čírou náhodou po slovensky, tak ho prosím, aby si zobrali príklad do potenciálnej tretej hry. Ale vrátim sa k Atreovi, ktorý ponúka tiež podobné variácie pohybov svojho otca, vrátne vylepšení. 

Kratos sa napríklad vie k nepriateľom pritiahnuť pomocou čepelí chaosu a následne im uštedrí poriadny úder. Atreus na to využíva kovové lano a rýchly švih. Hranie za Atrea je vo výsledku skvelé spestrenie. Osobne by som si vedel predstaviť, že by Kratov syn v budúcnosti utiahol aj svoju vlastnú hru. 

Po stránke súbojov by som vytkol možno menšiu variabilitu nepriateľov, ktorých ponuku mohli vývojári ešte viac rozšíriť. Napravili aspoň menší nedostatok prvej hry a mal som pocit, že Ragnarök ponúka podstatne viac stretov s mini bossmi, čo samozrejme chválim. 

Akciu a rozšírené možnosti pohybu dopĺňajú tiež známe puzzle elementy. V týchto pasážach budete napríklad ohýbať ťažké mechanizmy v kameňolome vo svoj prospech, otvárať brány, posúvať výťahy a podobne. 

Oproti prvej hre je to zaujímavejšie v tom, že postup pri riešení už neurčuje iba sekera Leviathan. V hádankách sú osožné aj čepele chaosu, pričom niekedy je riešenie dokonca kombináciou oboch vašich zbraní. Budete musieť napríklad sekerou zmraziť vodu a čepeľami pohnúť ťažký stĺp. 

Autori sú však v tomto smere kreatívnejší a hádanky sú opäť zábavné. Ich náročnosť je nastavená tak akurát, takže drvivá väčšina hráčov si ich naozaj užije. Rovnako ako celú hru, ktorá vo všetkých smeroch naozaj obrovská. 

To odráža aj fakt, že v hlavnej dejovej linke navštívite všetkých deväť svetov a zaberie vám asi 25 - 30 hodín, čo je naozaj viac než dosť. Aj keď konečné číslo závisí od vašich schopností a stupňa zvolenej obťažnosti.

Aj napriek tomu hra prekypuje obsahom a príbeh predlžujú vedľajšie úlohy, ktoré však neprekvapia pestrosťou a nie sú ani veľmi zaujímavé po dejovej stránke. Okrem nich sú tu tiež bočné cestičky či prostredia, ktoré môžete skúmať a objavovať. 

V God of War Ragnarök tak dokážete stráviť ďaleko viac času a verte, že sa k nemu istý čas budete veľmi radi vracať aj po dohraní príbehu. Stále tu máte čo robiť a vzhľadom na veľkorysí obsah nebudete ľutovať ani cent z toho, čo za novinku utratíte. Verte mi, že sa vám naozaj zavďačí v mnohých ohľadoch. 

Krásne audiovizuálne spracovanie odrážajúce vysoké produkčné hodnoty

Výnimkou nie je ani audiovizuálne spracovanie, ktoré dokonale dopĺňa vysoké produkčné hodnoty hry. Je vidieť, že milióny dolárov herného rozpočtu boli utratené tým najlepším spôsobom. God of War Ragnarök sa vďaka tomu môže zaradiť na špičku dnešnej AAA scény. 

Sú tu dychberúco spracované modely postáv a neuveriteľné efekty. Kvalitu grafiky koniec koncov môžete posúdiť sami na priložených obrázkoch a myslím, že nemá zmysel ju rozoberať do detailov. 

Je totiž nádherná, či už ide o postavy alebo prostredia, ktorých variabilita je na výbornej úrovni. Vlastne si ani nepamätám hru, kde by sme videli takú širokú škálu prostredí. Samotné postavy pred očami doslova ožívajú, za čo môže nielen krásny vizuál ale aj neobyčajne kvalitný dabing. 

Koniec koncov ak niečo povie svojim výnimočným hlasom Christopher Judge, vždy to stojí za to. Kratov charakter dokázal povýšiť na novú úroveň, ktorú si budete užívať. Pochváliť však treba aj mladého Sunnyho Suljica ako Atrea, ale tiež zvyšok hereckého ansáblu. 

Bol by hriech zabudnúť aj na výbornú hudobnú kulisu, ktorú môže Ragnaröku závidieť väčšina tohtoročných hier. Vysoká úroveň spracovania má však predsa len škvrny na kráse v podobe technických chýb. Z môjho hrania môžem povedať, že ich nie je veľa. 

Aj keď tu zrejme platí, že v prípade bugov je to subjektívne. Niekto môže naraziť na väčší, iný na menší počet. Konkrétne sa mi stalo napríklad to, že zo záberu zmizol nepriateľ v prestrihovej scéne, ktorého som potom nemohol zabiť, pretože sa v hre skrátka neobjavil. 

Nepomohlo ani opätovné nahratie uloženej pozície, iba reštart celej hry. Narazil som tiež na niekoľko drobností, ktoré však môj zážitok z hrania neovplyvnili až tak, aby stáli za zmienku. Každopádne verím, že vývojári tieto chyby opravia čo najskôr a do vydania sa prípadne objaví nejaký day one patch, ktorý ich zredukuje na minimum. 

Skôr než budeme na konci musím spomenúť aj peknú ponuku nastavení, kde opäť raz nechýba veľa možností prístupnosti. Na PS5 máte tiež niekoľko nastavení grafiky. Nechýba ani režim 60 snímkov za sekundu, ktorý brutálnym a rýchlym súbojom dokonale prospieva. 

Je to samozrejme na úkor nižšieho rozlíšenia, ale v celkovom vizuále som si nevšimol oproti režimu kvality nejaké závratné zhoršenie. Snímkovanie je navyše dokonale stabilné a nezaregistroval som žiadne zaváhanie. 

Výhody:

  • skvelá príbehová linka

  • dokonale vybrúsená hrateľnosť prvej hry

  • vynikajúca práca s postavami 

  • krásne audiovizuálne spracovanie

  • veľkorysá ponuka obsahu a tučná herná dĺžka 

  • vysoké produkčné hodnoty dýchajúce na každom kroku 

  • hrateľný Atreus 

  • režim 60 fps (PS5)

  • české titulky

Nevýhody:

  • variabilita nepriateľov mohla byť širšia 
  • málo pestré vedľajšie úlohy 

  • technické chybičky 

Platformy: PS4, PS5

Cena: 69,99 eur 

Hodnotenie: 9/10 

Záver:

God of War: Ragnarök patrí u mnohých k najočakávanejším titulom tohto roka. Sám som nebol výnimkou a poviem vám, že sa rozhodne máte na čo tešiť. Dokonca ani len netušíte, aké skvelé to vlastne vo výsledku bude a vaše očakávania budú prekonané vo viacerých ohľadoch. 

Novinka doslova dýcha vysokými produkčnými hodnotami na každom kroku. Ponúka skvelý príbeh a neuveriteľne premyslenú prácu s postavami. Dokonale vybrusuje hrateľnosť prvej hry a odrovná vás naozaj tučnou porciou obsahu na desiatky hodín. Vďaka tomu sa k Ragnaröku radi vrátite aj po dohraní.

Garantujem vám, že nebudete ľutovať ani cent, ktorý za novinku utratíte. Vráti vám ho minimálne dvojnásobne v každom smere. Čerešničkou na torte je krásne audiovizuálne spracovanie, české titulky a hrateľný Atreus. Do vydania Ragnaröku v tomto čase zostáva ešte pár dní, takže sa pripravte, pretože toto bude naozaj jazda!


 

Diskusia k článku:

Začať diskusiu