Far Cry 6: obrovský a slnkom zaliaty sandbox

Novinka zo série Far Cry ponúka naozaj krásne prostredie a megalomanský sandbox, ktorý je teraz viac orientovaný na príbeh. Doťahje veci z predošlých dielov, no zmeny sú skôr decentné. Nevymyká sa tak zaužívanej šablóne, ktorá by po rokoch už fakt potrebovala revolúciu nielen v príbehu.

Značka Far Cry je tu s nami už od roku 2008. Za ten čas nám priniesla slušnú porciu hier. Okrem hlavnej série označenej číslovkami sa tu rozvinuli aj rôzne odbočky alebo ak chcete spin-offy. Hry pod hlavičkou Far Cry sú od trojky charakteristické obrovským otvoreným sandboxom, výrazným záporákom, explóziami a tonou možností. 

Zároveň sa po rokoch nedá nevšimnúť, že tituly ako keby vznikali podľa jednej univerzálnej šablóny. Tá sa nám predstavila vo Far Cry 3, kde fungovala skvele. S malými obmenami prišla aj do Far Cry 4, ktoré pred troma rokmi vystriedalo Far Cry 5, kde sa už prakticky zmenilo len prostredie a hlavní záporáci. 

Kým trojku a štvorku som si skvele užil, päťka vo mne zanechala pocit, že je séria už fakt unavená. Prakticky sme v nej znova dostali obrovský sandbox rozdelený na časti, z ktorých každú väčšinou ovládala iná záporná postava. K tomu sa pridali repetitívne úlohy typu choď niekam, prines niečo, vyčisti vojenský tábor a zabi jedného z hlavných antagonistov. 

Zo začiatku všetko začína sľubne. Až sa postupne pristihnete pri tom, že máte odohraných asi 20 hodín, v ktorých ste prakticky robili stále to isté, len v inom prostredí. Rovnaký problém má aj séria Assassin's Creed. Ubisoft akoby nedokázal vyplniť svoje veľké otvorené svety zaujímavou a hlavne rôznorodou náplňou misií, ktoré prepája kvalitný príbeh.  

Jediné, za čím sa vydavateľ v posledných rokoch naháňa je stále väčší svet, ktorý lemujú desiatky hlavných či vedľajších aktivít, ktoré sú pekne repetitívne. Nemôžu chýbať ani sociálne prvky, ktoré do hry prinášajú kooperáciu či podobné online možnosti. Zabudnúť netreba ani na rôzne bláznivé úpravy vzhľadu vašej postavy či zbraní. 

Nepopieram, že to celé istý čas fungovalo a Far Cry 3 či 4 som si naozaj užil. Po päťke som však už tejto univerzálnej a opakujúcej sa formuly naozaj prejedený. Aj to je dôvod, prečo som vynechal posledný diel série Assassin's Creed a veľmi som sa nehrnul ani do Far Cry 6.

Každopádne táto recenzia mi pomohla uistiť sa v otázke, ktorú sa pred vydaním novinky pýtali asi všetci. Je Far Cry 6 konečne iný a posúva sériu novým smerom alebo opäť servíruje rovnakú, niekoľkokrát hranú šablónu? 

Musím povedať, že už na začiatku som zostal milo prekvapený. Šieste Far Cry som spúšťal so slušnou dávkou skepticizmu, ktorá prvýkrát narazila na pekne vťahujúci úvod. Ocitáte sa v tropickom raji menom Yara. Jeho zdanlivo dokonalá prezentácia je však len zásterkou krutovlády Antona Castilla. 

Mimochodom demokraticky zvoleného prezidenta krajiny, ktorý svojich voličov nalákal na krásne sľuby. Ako už býva zvykom, na predvolebný program sa po voľbách zabúda a z Castilla sa stal krutý diktátor, ktorý miestnych ľudí otrocky využíva na naplnenie svojich plánov. Nevyhýba sa ani mučeniu, únosom či vraždám.

Cieľom Antona je vytvoriť dokonalý raj, ktorého základy stoja na Viviro. Ide o nový liek na liečbu rakoviny získaný z tabakových listov. Hádam netreba dodávať, že pre Yaru je Viviro zlatou baňou, ktorá má krajine priniesť neskutočné bohatstvo. K tomu však najprv treba vypestovať rastliny a každé pole potrebuje brigádnikov. 

Výberové konanie samozrejme prebieha násilnou cestou a ľudia na poliach umierajú pod vplyvom nebezpečného hnojiva. Tí, ktorí poslúchajú, sú v očiach vodcu praví Yarania, plní patriotizmu. 

Ostatní sú falošní. Pridávajú sa k odboju s cieľom revolúcie a oslobodenia krajiny spod nadvlády tyrana. Jedným z nich ste vy, teda Dani Rojas buď muž, alebo žena. Voľba pohlavia hlavného hrdinu totiž prebieha v úvode hry a je len na vás. 

V mojom prípade bol Dani muž, ktorý počas násilnej akcie Castillovej armády prichádza o svojich priateľov. Len o vlások uniká smrti, nachádza nový smer a pridáva sa k skupine, ktorá v Yare vedie odboj. A keďže je Dani bývalým vojakom, vaše schopnosti sa rozhodne budú hodiť. 

Ako som spomínal, úvod hry je naozaj vťahujúci a prispieva k tomu aj fakt, že hlavná postava konečne znova rozpráva. Má vlastnú tvár a charakter. Príbeh navyše dostal aj podstatne viac filmových scén, ktoré ho lepšie prepájajú a dobre držia jeho kostru. Toto všetko v päťke chýbalo. Vďaka týmto novinkám sa teraz s hlavným hrdinom, ale aj s celkovým dejom hry viac zžijete, čo je rozhodne super.  

Samotný zápletka je klasickým príbehom o revolúcii v exotickom raji inšpirovanom Kubou, ktorý ovláda krutý el presidente Anton Castillo. Toho sa zhostil talentovaný Giancarlo Esposito. Jeho tvár je na záporné postavy ako stvorená, o čom vás mohol presvedčiť aj ako Gustavo Fring v kultovom seriáli Breaking Bad. 

Anton Castillo v jeho podaní je vyobrazený kvalitne, kruto a diabolsky. Hodnotiť jeho herecký výkon nemá cenu, pretože je naozaj výborný. Aj preto je večná škoda, že nedostal oveľa viac priestoru. V praxi tu totiž hlavný antagonista funguje skôr ako kulisa. Jeho prítomnosť síce láka už na obale hry, ale Far Cry 6 nie je primárne o ňom. 

Castillo sa teda občas ukáže v cut scéne, kde prednesie svoje repliky a všetkým dokáže, že je naozaj krutý. Popri tom vidíme aj budovanie vzťahu s jeho synom Gabrielom. Práve doňho Castillo vkladá nádeje, že po ňom prevezme vládu. Ale opäť, ich spoločnej linky je menej než by som si želal, čo je škoda. 

Samotný príbeh o revolúcii nie je zlý a zaslúži si vašu pozornosť. Stretnete tu veľa viac či menej zaujímavých postáv. Niektoré si obľúbite, ale nevylučujem, že iné vám pôjdu na nervy. Nebude chýbať ani poriadna porcia rôznych hlášok, humor, hrdinské momenty, menšie zvraty a príbeh chvíľami zahrá aj na vážnejšiu notu. 

Problém je však v tom, že revolúcia sa už z príbehu nepreniesla do hrateľnosti. Ako som spomínal, úvodné hodiny Far Cry 6 ma fakt prekvapili. Celé to pôsobilo sviežo. Až som mal pocit, že hrám konečne niečo nové a od počítača sa mi vstávalo celkom ťažko. 

Postupne som však prichádzal na to, že Ubisoft svoj koncept síce kde tu vylepšil, no celkový výsledok je len decentný. Hra sa ako taká nikam neposunula a prináša vlastne len to, čo sme už hrali predtým v päťke, štvorke, aj trojke. No a v spin-offoch medzitým. Celkovo tu narazíte na tri skupiny odboja, pre ktoré budete postupne plniť misie, rozvíjať ich tábory a pokračovať v príbehu.

Kvalita príbehových a vedľajších misií je tu ale v podobnom štýle ako v minulých hrách. Spočiatku sa tento koncept mieša dobre, ale po niekoľkých hodinách skĺzne do dobre známej a prevarenej rutiny. Iste, je tu aj pár zaujímavých a kvalite navrhnutých questov, ale ich počet valcujú rutinné a neskôr repetitívne úlohy.  

Ako príklad toho dobrého uvediem quest, v ktorom máte plameňometom vypáliť pole s Vivirom. Pyromanskú akciu sprevádza populárna pieseň Bella Ciao v latino verzii a celé to pôsobilo naozaj dobrým dojmom. Vypichol by som tiež skvele navrhnutú misiu, kde ste museli obsadiť bojové lode na mori, čo malo naozaj výborný spád a poriadnu akciu.

Dobrých misií tu bude viac a Ubisoft sa tu ako keby miestami naozaj snaží. Ale hneď potom to zas spadne do starých koľají. To znamená, že ďalšou úlohou bude opäť zničiť Viviro, ktoré tentokrát nie je na poli, ale v cisterne. Namiesto pálenia ho teda vyhodíte do vzduchu. Neskôr sa tiež vrátite na veľkú loď, kde bude opäť nutné vystrieľať vojakov a zachrániť rukojemníkov. 

Následne musíte ísť z miesta A na miesto B, aby ste tam buď niekoho zabili, alebo niečo našli, ukradli, aktivovali či vrátili sa s tým nazad. Niekedy treba nájsť konkrétneho človeka, inokedy nejakú vec. No a podobná variácia sa opakuje aj pri ničení. Teraz je to náklaďák, potom Viviro alebo protilietadlové delá. 

K tomu sa pridá obsadzovanie základní a ničenie vojenských objektov. Z hľadiska náplne je tu teda opäť nevyužitý potenciál. Je to veľká škoda, pretože prostredie je za mňa výborné a zasadenie vo fiktívnej Kube mi naozaj sadlo. A teraz si predstavte, že by sa o príbehovú kampaň postaral CD Projekt (Zaklínač, Cyberpunk) alebo Rockstar (GTA či Red Dead Redemption). 

Ich otvorené svety sú po stránke misií skrátka niekde úplne inde. Naopak Ubisoft si skôr razí megalomanstva, ktoré decentne vylepšuje. Vo Far Cry 6 je teda všetko väčšie a všetkého veľa. V prvom rade je tu obrovská mapa, ktorá teraz spája ostrovné a mestské prostredie. Okrem hlavného príbehu je posiata množstvom ikoniek s rôznymi aktivitami.

Znova však nečakajte žiadnu revolúciu a rovnako ako hlavné, tak ani vedľajšie misie po stránke náplne veľmi neohúria. Dá sa povedať, že klasicky stavajú hlavne na variabilite prostredí obrovskej mapy. 

Tento spôsob je tak trošku oblbovák obrovských otvorených svetov Ubisoftu. Síce sa v nich omieľa niekoľko typov questov, ale vo väčšine prípadov sa odohrávajú v inom prostredí. Takže to na vás svojim spôsobom funguje tak, aby ste si ten stereotyp po stránke náplne neuvedomili hneď. 

Niekomu to dokonca stačí aj počas celej hry. Pretože sú tu rôzne maličkosti a celé je to vlastne navrhnuté tak, aby si tu to svoje našli masy hráčov. Sú tu preteky, rybolov, náhodné udalosti, lovenie zveri, manažment tábora či rôzne mini úlohy a spomínané vedľajšie misie. Za tie získavate výbavu a odmeny. 

Zabudnúť netreba ani na súboje kohútov, ktoré sa mimochodom stali tŕňom v oku ochranárskej organizácie PETA. Ubisoft krátko po vydaní Far Cry 6 vyzvala, aby minihru odstránil, pretože nechce, aby titul podporoval násilie na zvieratách, dokonca ani vo virtuálnej forme. Celá kauza bola zbytočne nafúknutá a Ubisoft našťastie pomerne zábavnú mini hru s kohútmi v štýle starých bojoviek neodstránil. 

Okrem nej a zmienených aktivít tu na vás čakajú aj ďalšie drobnosti. Mapa je totiž doslova posiata rôznymi zberateľskými predmetmi. Nechýba objavovanie ani puzzle elementy. Novinkou je aj zbieranie zbraní, ktoré nájdete v kontrabandoch. Nie je tak nutné ich zložité odomykanie a stačí ich len nájsť. Tento prístup je celkom motivujúci a rozširovanie arzenálu zabaví.  

Zo zbraní sú tu samopaly, pušky, odstreľovačky, pištole, plameňomety, raketomety, luky a ich rôzne, až bláznivé alternatívy. Zaujímavou novinkou sú batohy, tzv. supremo. Nosíte ich na chrbte a hneď na začiatku si odomknete raketomet. Ten po aktivácii vypáli riadené strely, ktoré bez milosti zasiahnu vašich nepriateľov. Ponuku neskôr doplní aj supremo s jedovatým plynom či EMP efektom. 

Palebnú silu využijete samozrejme proti nepriateľom, ktorí teraz nie sú šialení členovia kultu, ale rovno armáda. Čakať teda môžete vojakov, snajperov či ťažkoodencov. Ich silu určuje obtiažnosť. Môžete si vybrať klasickú, ktorá sa odporúča pre fanúšikov akčných fps. Miestami mi však pri nej hra pripadala frustrujúco náročná. 

Pre menej skúsených je tu druhá, príbehová náročnosť, ktorá vám umožní naplno si vychutnať udalosti v hre bez toho, aby vás boje nejakým spôsobom potrápili. Prvá je teda miestami príliš ťažká a druhá až príliš jednoduchá. Nejaký balanc by v tomto smere určite potešil. Vaši nepriatelia majú nad hlavami neobľúbené ukazovatele zdravia, ale dobre mierený headshot je vo väčšine prípadov receptom na úspech. 

Spomenúť treba aj pozitívnu zmenu v prístupe nepriateľov k vám. V predošlých hrách ste boli od začiatku cieľom číslo jedna. Ak ste teda náhodne stretli zlých chlapcov, začali po vás páliť hlava nehlava. Tento prístup sa vo Far Cry 6 zmenil. Vojaci na ostrove vás sami od seba nenapádajú. 

Vašu prítomnosť riešia iba v prípade, keď máte v rukách zbraň. Vtedy vás vyzvú, aby ste ju zložili a môžete bez konfliktu pokračovať ďalej. Zaútočia až keď neposlúchnete, prípadne ich akokoľvek ohrozíte. No a samozrejme, keď sa nachádzate v zakázanej oblasti, kde nemáte čo hľadať. 

Počas konfliktov na bojisku príde rad aj na tanky, ktoré pekne spestrili ponuku vozidiel. Tých je tu mimochodom tiež od výmyslu sveta. Jazdiť okrem tankov môžete aj na koňoch, klasických či vyzbrojených autách, motorkách, štvorkolkách, džípoch či traktoroch. Na vodu máte skútre alebo člny a vo vzduchu známe lietadlá alebo helikoptéry. 

Súboje spestruje aj prítomnosť zvieracích parťákov, kde na začiatku získate napríklad krokodíla. Ten je naozaj drsný a vojakov doslova trhá v zuboch. Neskôr sa dostanete k milému psíkovi Chorrizovi, ktorý dokáže efektívne odlákať pozornosť. Ponuka je samozrejme oveľa bohatšia. 

Všetko možné čo som v predošlých riadkoch vymenoval si môžete aj vylepšovať. Samotné úpravy sú ako funkčné, tak aj vizuálne. Pri zbraniach ide napríklad o rôzne tlmiče, zásobníky alebo zameriavače, ale aj klasicky bláznivé vzhľady. Tie sa samozrejme týkajú aj vozidiel, kde viete vylepšovať tiež zbrane či obranu. 

Upgrady sa týkajú aj vašej postavy. Po novom už neprebiehajú cez známy strom schopností, ale prostredníctvom úprav oblečenia. To je rozdelené na topánky, bundy, nohavice, pokrývky hlavy a podobne. Každý kúsok vám pridá určité vylepšenia, napríklad väčší stupeň odolnosti. 

Samotné vylepšenia, zbrane a ďalšie možnosti sa vám odomykajú tak, že postupujete v guerilla rebríčku. Váš rating sa zvyšuje vďaka plneniu misií, čisteniu základní a zabíjaniu vojakov. Čím vyššie budete, tým lepšie možnosti pre seba získate. 

Postup vylepšovania a zhromažďovania výbavy je fér. Nie je umelo agresívny a všetko si viete získať prirodzeným hraním, hlavne plnením misií. Ďalšie plus je, že do tých vedľajších vás hra vyložene nenúti. 

Samotná kampaň vám zaberie v priemere 19 - 22 hodín a celkový čas závisí hlavne od štýlu vášho hrania. Ten vám dá slušnú dávku voľnosti a situácie môžete často riešiť po svojom. Nič vám nebráni používať plnú palebnú silu, ale ak máte radšej stealth, pokojne mu môžete dať prednosť. Okrem toho je tu veľa objavovania a spomínaných aktivít, ktoré celkovú hrateľnosť poriadne predlžujú. 

Ak sa teda budete po prejdení kampane venovať vedľajšiemu obsahu, pokojne môžete prekonať aj 50 hodín. Rozmer celkovej hry je to naozaj megalomanský a obsahom vás doslova zasype. Celé si to navyše môžete užiť aj v kooperácii s kamarátom.

Daňou za to je však spomínaná stereotypná náplň. Tento prístup je na druhej strane v posledných rokoch pre sériu typický a v rovnakom duchu sa nesie aj šiesty diel. Pre niekoho, komu sa táto šablona ešte nezunovala, je to chvalabohu staré dobré Far Cry. Pre mňa, ktorý sa jej už celkom slušne nasýtil, je to bohužiaľ opäť staré dobré Far Cry. 

V šestke mi však až neuveriteľným spôsobom učarovalo zasadenie. Propaganda v krajine pripomína komunizmus a je tu veľmi pekne vykreslený svet, ktorý ovláda armáda. Yara, teda fiktívna Kuba je zaliata slnkom a ponúka krásne a rozmanité časti. Sú tu ostrovné lokality, husté lesy, jaskyne, vodopády, hory či mestské prostredia. 

Je to ideálny mix všetkého, ktorý vás zavedie na naozaj zaujímavé miesta. Mestské lokality sú tvrdo pod nadvládou armády, čo je z vykreslenia atmosféry naozaj cítiť. Je v nich život, ktorý by ste žiť nechceli. Na druhej strane v lesoch môžete naraziť na slobodu ľudí, ktorí sa rozhodli pridať na stranu odboja. 

Ak je v niečom Ubisoft naozaj špička, tak sú to herné svety, ktoré sú pocitvo prepracované a ani Far Cry 6 nie je výnimkou. Cítiť z toho život a je tu množstvo detailov. Slnkom zaliata Yara ponúka pôsobivé výhľady a neraz som sa pristihol pri tom, ako sa len tak kochám prostredím. Obzvlášť magické sú západy či východy slnka, ktoré vás prinútia zastaviť a rozhliadnuť. 

Far Cry 6 je tak po grafickej stránke veľmi pekná hra s naozaj podmanivým svetom. Ak by som však vizuálu chcel niečo vytknúť, určite by to boli modely postáv, ktoré patrili k tomu slabšiemu. Rovnako väčšia mohla byť aj kvalita prestrihových scén. 

Na druhej strane je hra pekne optimalizovaná. Na svojej RTX2060 som si vizuálnu kvalitu užil v 1080p s ultra nastavením pri slušných 50+ fps. Ak som nastavenie detailov znížil s ultra na veľmi vysoké, snímková frekvencia atakovala stabilných 69 fps. V prípade, že máte doma výkonnejšiu zostavu, môžete si nainštalovať aj dodatočné textúry vo vysokom rozlíšení. 

Tu je však už náročnosť niekde inde. Voliteľný HD Texture Pack totiž vyžaduje až 11 gigabajtov grafickej pamäte. Ak by ste chceli Far Cry 6 hrať v 4K, Ubisoft upozorňuje, že si máte pripraviť neuveriteľných 16 GB VRAM. Cena takejto karty sa ale mimochodom pohybuje v tisícoch eur, takže 4K hranie Far Cry 6 zostáva záležitosťou pre vyvolených. Našťastie je hra veľmi pekná aj bez toho.  

Vizuálna stránka sa nesie ruka v ruke s audiom a Far Cry 6 ponúka asi najlepší soundtrack v sérii vôbec. Temperamentné latinsko americké rytmy dokonale zapadajú do atmosféry a slnkom zaliateho vizuálu. Dokonca sa tu blysnú aj komerčné známe hity, ako Havana od Camily Cabello, Bella Ciao alebo legendárne Livin ‘La Vida Loca v podaní Rickyho Martina. 

Veľa z vás však určite spozná aj ďalšie skladby od známych interpretov ako Pitbull, Jason Derulo, Daddy Yankee, Luis Fonsi, Maluma, Don Omar a Gente De Zona v spojení s Marcom Anthonym. Ubisoft do soundtracku investoval, priniesol oficiálne licencované skladby, ktoré dokonale dopĺňajú atmosféru. 

Celkovo je Far Cry 6 ďalším dielom série podľa známej šablóny, od ktorej fanúšikovia presne vedia, čo majú očakávať. Otázne je, či ich tá istá pesnička ešte stále baví. Opäť je tu väčší svet, ktorý vypĺňa väčšie množstvo možností. Dĺžka hry pokojne prekoná 50 hodín, ale kvantitu bohužiaľ uprednostňuje pred kvalitou. 

Starý známy koncept na druhej strane niektoré veci pekne doťahuje. Oceniť treba nielen krásne spracované prostredia a charizmatického záporáka. Plusom je tiež väčšia orientácia na príbeh, výborný soundtrack či opäť kvalitný gunplay. Celkové vylepšenia novinky sú však skôr decentné a starý koncept je tu cítiť. Séria by tak už naozaj potrebovala poriadnu revolúciu nielen v príbehu.

Hodnotenie: 7/10 

Plusy:

  • krásne prepracované a rozmanité prostredie 

  • množstvo možností snáď po každej stránke 

  • väčší dôraz na príbeh 

  • skvelý soundtrack, ktorý dopĺňa atmosféru  

  • kvalitný gunplay 

  • charizmatický záporák 

  • systém odomykania zbraní a ich vylepšenia 

Mínusy:

  • opäť starý známy koncept, ktorý už potrebuje razantnú zmenu

  • celkové vylepšenia oproti minulým dielom sú skôr decentné 

  • postupne repetitívna náplň, ktorá opakuje tie isté typy misií 

  • obsah hry orientovaný viac na kvantitu než kvalitu 

  • niektoré postavy sú zbytočne preafektované a nevyznievajú vtipne

Diskusia k článku:

Začať diskusiu