Vyskúšali sme elektrickú kolobežku TIER

Po bratislavských uliciach sa môžete voziť elektokolobežkou ďalšieho prevádzkovateľa. Od konkurencie sa líši konštrukčnými aj bezpečnostnými prvkami a základnú cenu si môžete znížiť využitím rôznych permanentiek.

Možno aj úspech konkurenčných elektrických kolobežiek Bolt presvedčil berlínskeho poskytovateľa, aby v júni priniesol do Bratislavy vlastné zariadenia. Nové kolobežky sa od Bolt líšia nielen iným odtieňom zelenej farby a výrazným nápisom TIER, ale aj konštrukciou a spôsobom nabíjania batérie. 

Kým konkurenčné kolobežky sa autami odvážajú na nabíjanie, TIER fungujú na báze výmeny batérií priamo na mieste. Tým sa znižujú náklady na dopravu aj emisie. 

Kolobežky TIER majú väčšie predné koleso, širšiu nášľapnú plochu, dvojité bubnové brzdy a dvojité odpruženie. Jazda je naozaj pohodlná a ani výrazná dlažba či tzv. mačacie hlavy v uliciach Starého Mesta nie sú pre jazdca utrpením. 

Počas jazdy môžete mať obidve nohy komfortne položené na nášľapnej ploche a široká pneumatika dáva väčší pocit bezpečia. Pri ceste po miestach, kde to veľmi nepoznáte, určite oceníte šikovný stojan na mobilný telefón umiestnený pod riadidlami. Bez problémov sa tam zmestil aj väčší smartfón, napríklad iPhone 12 Pro Max. Stojan zároveň slúžia aj ako bezdrôtová nabíjačka. 

Ovládanie kolobežky je také, aké poznáme z iných modelov a aj úplný začiatočník rýchlo pochopí, čo je brzda a kde sa pridáva rýchlosť. Tú si môžete sledovať na informačnom displeji. Prvé informácie v tlačovej správe hovorili aj o smerovkách, čo sa však, bohužial, pri bratislavských kolobežkách nepotvrdilo. 

Veľká škoda. Smerovky sú naozaj jedna z mála vecí, ktoré mi na elektrickej kolobežke chýba. Dávať znamenie o zmene smeru jazdy rukou chce dosť skúseností a balančných schopností. Na niektorých produktových fotografiách z iných miest ale zariadenie podobné smerovkám vidno.

Ak sa chcete odviezť elektrokolobežkou TIER, musíte si stiahnuť mobilnú aplikáciu, registrovať sa telefónnym číslom a pridať platobnú kartu. Na mape vidíte voľné kolobežky v okolí a viete si pred odomknutím skontrolovať dojazd. 

Podľa mojich skúseností platí, že so skrátením dojazdu sa mierne znižuje výkon, takže pokiaľ plánujete cestu, kde sú ulice v kopci, pri slabo nabitej batérii s krátkym dojazdom by ste mohli mať s jazdou do kopca problém. Dôležitým faktorom je aj hmotnosť jazdca. Mňa kolobežka bez nejakých problémov vyviezla svižným tempom 20 km / h Zámockou ulicou na hradný kopec. 

Vybranú kolobežku odomknete naskenovaním QR kódu. Po ukončení jazdy a zaparkovaní na bezpečnom mieste v aplikácii ťuknite na "Ukončiť jazdu" a hotovo. Vždy zaparkujte iba na miestach označených v mape písmenom P a tak, aby kolobežka neprekážala. 

Cena za požičanie sa skladá z fixného poplatku za odokmnutie vo výške 1 eura a ceny za samotnú jazdu. Jedna minúta je spoplatnená sumou 15 centov. Ušetriť môžete vďaka rôznym permanentkám. Aktuálne sú v aplikácii tri: 
- neobmedzený počet odokmnutí za 4,99 € / mesiac 
- akciová ponuka Ahoj Bratislava: neobmedzený počet odomknutí za 1 € / 30 dní
- neobmedzený počet jázd za 6,99 € / na 24 hodín. Doba jednej jazdy maximálne 30 minút bez ďalšieho poplatku. Minúty nad rámec sa budú účtovať bežnou tarifou. 

Jazda na elektrickej kolobežke je najmä v teplých mesiacoch príjemným spestrením a pri kratších vzdialenostiach aj alternatívou k MHD. Vždy však buďte ostražití a ohľaduplní. Veľké kolesá si väčšinou poradia s menšou jamou alebo nerovným terénom, väčší výmol už ale môže byť problém. 

Nezabúdajte, že po chodníku by ste mali jazdiť iba vtedy, ak sa inde nedá, a to maximálne rýchlosťou chôdze. Namiesto zúrivého cinkania zvončekom zíďte z kolobežky a obíďte chodcov peši. Mamička so spiacim dieťaťom v kočíku to určite ocení. Chodník patrí hlavne chodcom. 


 

Diskusia k článku:

Začať diskusiu