Trek To Yomi - štýlová samurajská jednohubka

Novinka od tvorcov Shadow Warriora dokonale zachytáva atmosféru starých samurajských filmov. Má fajn akciu, ale jej výtvarná stránka bohužiaľ prevyšuje hrateľnosť.

Ste pripravení na ďalší výlet do Japonska? Ja som ten svoj naposledy absolvoval v duchárskej akcii Ghostwire Tokyo (recenzia), kde otvorený svet v žiari svetiel doslova hýril farbami. V kontraste k tomu teraz prichádza Trek To Yomi, čiernobiela samurajská akčná plošinovka. 

Jej výtvarné podanie vychádza z klasických starých samurajských filmov a už na prvý pohľad budí veľmi sympatický dojem. Novinka je výsledkom spolupráce Leonarda Menchiariho (Riot, The Eternal Castle) a poľského štúdia Flying Wild Hog, ktoré len nedávno prinieslo vydareného Shadow Warriora 3 (recenzia). 

Toto spojenie znelo veľmi sľubne a moje nadšenie z novinky podporovali aj postupne prichádzajúce detaily či ukážky hrateľnosti. Čakal som teda skvelú pecku s návykovým súbojovým systémom a podmanivým art štýlom, ktorá si ma omotá okolo prsta. 

Kým niekde Trek To Yomi moje očakávania naplnilo s prehľadom, inde pôsobilo skôr vlažnejším dojmom. V nasledujúcich riadkoch sa však na novinku pozrieme spolu detailnejšie. Sľubujem, že po ich dočítaní získate úplnú predstavu o tom, či Trek To Yomi stojí za tých dvadsať eur alebo skôr nie. 

Príbeh, ktorý neprekvapí

Ak ste už niekedy v živote videli nejaký starý samurajský film, ideálne od režiséra Akira Kurosawa alebo hrali hru v tomto duchu, Trek To Yomi vás zrejme neprekvapí. Hra sa otvorene inšpiruje žánrovými klasikami a to platí aj po stránke príbehu. Podobne ako v Sifu (recenzia), aj tu je hlavným motívom pomsta. 

Jej spúšťačom je traumatizujúci zážitok z detstva, ktorý prežijete v úvode hry ako mladý samuraj Hiroki. Vašu dedinu prepadli nemilosrdní banditi, a tak ste museli pozbierať hŕstku svojich bojových skúseností, pretaviť ich do zbrane a zachrániť čo sa dá. 

Akoby zázrakom to vyšlo, aj keď jazvy na duši zostali. Po rokoch sa tak z vás stáva zocelený samuraj, ktorý musí opäť čeliť invázii banditov a po boku svojej lásky chrániť ľud. Tentokrát to však už nevyjde podľa predstáv. 

Výsledkom bude cesta za hranice života a smrti, na ktorej budete čeliť nielen vlnám banditov, ale aj démonom a svojej minulosti. Príbeh celkovo ponúka akúsi štandardnú šablónu, ktorú sme videli už viackrát. 

Ničím sa nevymyká, nerozvíja detaily, nemá ani zaujímavé postavy a po dohraní naň zrejme rýchlo zabudnete. Ako taký však k boju bohato stačí a k jeho znovuhrateľnosti prispieva pár možností vetvenia. Určite sa však nájdu hráči, ktorí ho ocenia rovnako, ako prítomný japonský dabing. 

Ten je vo väčšine hier iba možnou voľbou pre fajnšmerkov, avšak v Trek To Yomi ide o natívne a jediné nastavenie. Hra totiž nemá žiadny iný dabing a tak si ju budete musieť vychutnať v tom pravom duchu. 

Ja osobne k fanúšikom japonského dabingu nepatrím a aj pri hrách tohto typu volím radšej angličtinu. Tu ju však dostanete iba v podobe titulkov, takže ak s ním máte problém, budete si musieť chvíľku zvykať. Ale keď som to zvládol ja, určite to dáte aj vy. 

Čítaniu titulkov sa však nevyhnete, pretože s japonským dabingom vám pravdepodobne ako v prípade angličtiny nehrozí, že aj keď titulky prehliadnete, budete rozumieť hovorenému slovu. Každopádne až tak veľa sa tu nehovorí a príbeh nie je zložitý.

Jednoduché súboje závislé na vašej šikovnosti

Rovnako jednoduchý je aj súbojový systém, ktorý sa orientuje na sekanie katanou. Dôležitým prvkom je načasovanie a vaša šikovnosť. Máte tu rýchly ľahký útok vedený dvoma smermi, doplnený o ťažký a pomalší úder. 

K tomu sa pridáva obrana a párovanie, ktoré pri správnom načasovaní skvele prejde do protiútoku. Hra vám však pri párovaní nič nenaznačuje a údery budete musieť vykryť správnym načasovaním. 

Na tom by nebolo nič zlé, akurát ovládanie je z môjho pohľadu trochu nepresné a pri párovaní nie vždy reaguje tak, ako by malo. Často som sa preto na párovanie vykašľal a sústredil sa skôr na klasické krytie a vracanie úderov. 

Aj tie si treba správne načasovať, pretože sekanie katanou hlava nehlava spotrebuje vašu výdrž, ktorá sa dopĺňa oddychom. A verte, že zadýchaný samuraj = mŕtvy samuraj. Súboje ako také vyzerajú skvele a v niektorých prípadoch môžu končiť aj jedným seknutím. 

Teda v štýle filmových samurajských bitiek, kedy ostrá katana prechádza cez nepriateľa rovnako, ako nôž cez maslo. Základnú paletu úderov obohacujú rôzne kombá, ktoré sa vám odomykajú počas prechodu hrou. 

Trek To Yomi vás do nich však nijakým spôsobom nenúti. Od začiatku až do konca si pokojne vystačíte so základom, čo je trochu škoda. Jednoduchý súbojový systém dopĺňajú aj efektné údery zakončenia a postupne dostupná trojica zbraní. 

Ide o vrhacie nože, ktoré však nepriateľov nezabijú, iba ochromia. Ak chcete silnejší kaliber, budete si musieť chvíľu počkať na luk. Strieľanie šípov je trochu pomalšie, ale za to veľmi efektívne a väčšinu nepriateľov zabijete jednou ranou. 

Ešte vražednejší je však ručný mini kanón, ktorý sa pomaly nabíja. Keď vystrelí, spôsobuje fatálne poškodenie a poradí si pokojne aj s niekoľkými protivníkmi naraz. Bojový arzenál má obmedzenú muníciu a budete ju zbierať postupným prechodom hrou. 

Rovnako sa vám budú odomykať aj vylepšenia vášho zdravia, výdrže či možnosť zväčšenia kapacity zbraní. Deje sa to postupom vpred a nie je na to nutné zbierať žiadne skúsenostné body, za ktoré si vylepšenia kúpite. Hľadať tak budete len muníciu, ktorú dopĺňajú aj zberateľské predmety. 

Monotónna herná náplň

Decentný a jednoduchý súbojový systém zriedka narušia pasáže, kedy budete musieť niečo posunúť alebo aktivovať. K tomu neskôr prídu aj dosť primitívne puzzle hádanky, ktoré vám nezaberú dlhšie než pár sekúnd. 

No a tým opis kompletnej hrateľnosti končí. Nie je to žiadna revolúcia, nie je to ani extrémne návykové a autori mohli zapracovať na väčšej komplexnosti. Každopádne na prechod hrou to stačí. 

Trek To Yomi vás zabaví od začiatku až do konca, k čomu určite prispieva fakt, že ide skôr o jednohubku. Celková doba hrania trvá zhruba 4 - 5 hodín. Závisí to hlavne od vašej šikovnosti a zvoleného stupňa obťažnosti.

Na výber sú klasické tri úrovne, teda ľahká, stredná a ťažká. Po prejdení celej hry sa vám navyše odomkne extra ťažká, kedy jeden úder znamená smrť. Pomáhať vám však bude ukladanie hry prebiehajúce pomocou aktivácie svätýň. 

Tie sú rozmiestnené v prostredí tak, aby oddeľovali jednotlivé úseky hry. Občas sa môže stať, že nejakú z nich prehliadnete, ale hneď potom sa veľmi rýchlo naučíte vnímať okolie. To bude lemované rôznymi nepriateľmi od ľahkých vojakov cez náročnejších obrnencov až po démonov. 

Budú na vás ísť mečom, strieľať po vás šípy alebo prídu v presile. K tomu sa pridá aj niekoľko súbojov s mini bossmi. Sú vymyslené fajn, no občas im chýba lepšie vybalancovaná obťažnosť. 

Keď mám hrateľnosť Trek To Yomi zhrnúť sú tu isté rezervy. Možno sa autori až príliš spoliehajú na jednoduchosť, čo hre vo výsledku trochu škodí. Vadilo mi hlavne menej presné ovládanie a monotónna náplň. 

Aj napriek tomu je však akcia slušná a novinka vás na tých pár hodín zabaví. Hrateľnostne sa mohla síce predviesť viac, no ako samurajská jednohubka si u mnohých vystačí s tým, čo má. Za mňa to chce ešte nejaký ten krok či dva ďalej. 

Vidím ho v komplexnejších súbojoch a presnejšom ovládaní. Potešila by aj širšia paleta zbraní, viac možností v prostredí či nejaké spestrenie od súbojov, na ktoré primitívne puzzle elementy bohužiaľ nestačia. Alebo čokoľvek, čo by náplň hry spravilo trochu rozmanitejšou. 

Krásny monochromatický vizuál

Čo však robí Trek To Yomi maximálne skvele je výtvarná stránka. Ako som spomínal v úvode, hrai je inšpirované klasickými starými filmami o samurajoch. Konkrétne ide o tvorbu režiséra Akiru Kurosawu. 

Ten sa v 50. rokoch preslávil hlavne čiernobielym filmom Sedem samurajov (1954). Trek To Yomi má teda rovnako monochromatický vizuál doplnený o filmové zrno a orezaný formát obrazu. 

Zvolený výtvarný štýl vyzerá výborne. Má skvelú atmosféru a krásne ho ozvláštňujú pestré uhly kamery. Prostredie je 2.5D, čo znamená, že sa budete hýbať nielen do strán, ale občas bude treba zájsť aj dozadu či dopredu. 

Monochromatický vizuál je síce skúpy na farby, ale aj napriek tomu dokáže byť krásne pestrý a rôznorodý. Prevedie vás zničenými dedinami, ktoré horia a sú posiate telami miestnych. Bojovať budete aj v lesoch, jaskyniach či chrámoch, ktoré geniálne zachytávajú samurajskú atmosféru hry.

K efektným súbojom prispievajú aj rôzne dynamické prvky, ako výbuchy či strechy domov v plameňoch po invázii banditov. Súboje vyzerajú obzvlášť dobre na strechách za svitu mesiaca či mostoch nad priepasťou. 

Práve vizuál a celková štylizácia je podľa mňa najsilnejším aspektom Trek To Yomi. Dopĺňa ju kvalitný japonský dabing a tematická hudba. Možno by bolo zaujímavé, keby autori pridali rôzne farebné filtre alebo čiernobiely vizuál obohatili o krvavú červenú. 

Viem si predstaviť, že by pri súbojoch skvele vynikla. Tak či onak vizuálu Trek To Yomi nie je čo vytknúť, aj keď optimaliziaćia by si zaslúžila viac starostlivosti. Recenzoval som PS5 verziu, ktorá beží v 4K / 60 fps. Je tu však niekoľko úsekov, kedy snímková frekvencia citeľne klesne, čo nepôsobí práve najlepšie. 

Výhody:

  • krásny čiernobiely vizuál

  • geniálna atmosféra 

  • štylizácia v duchu klasických samurajských filmov 

  • slušná akcia 

  • skvelá práca s kamerou 

Nevýhody:

  • suchší príbeh, ktorý by si zaslúžil viac oživiť

  • miestami nepresné ovládanie 

  • relatívne krátke 

  • málo rozmanitá hrateľnosť 

  • občasné prepady snímkovania (PS5)

Hodnotenie: 7/10

Orientačná cena: 19,99 eur 

Platformy: PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X / S

Záver

Trek To Yomi je decentná akčná jednohubka, ktorá láka hlavne na krásny čiernobiely vizuál a výtvarnú stránku v štýle klasických samurajských filmov. Ponúka geniálnu atmosféru, slušnú akciu a robí skvelú prácu s kamerou. Vizuál však trochu zatieňuje ostatné, nemenej dôležité aspekty hry. Výsledkom je slabší príbeh a monotónna hrateľnosť, ktorá sa vám nezunuje len preto, že zhruba po piatich hodinách je koniec.

 

Diskusia k článku:

Začať diskusiu