Sifu - špičková kung fu akcia, ktorá ale nie je pre každého

Kung fu bojovku Sifu si tri týždne od vydania zahralo viac ako milión hráčov. Už budúci mesiac sa dočká fyzickej deluxe edície s českými titulkami. Ak ste ju ešte nehrali, veľmi rýchlo to napravte.

Hry z ázijského prostredia komerčne naberajú na obrovskej popularite. Ponúkajú neokukané zasadenie a zábavnú hrateľnosť. Už nie sú určené len špecifickej cieľovke, ale chcú osloviť čo najširšie publikum. 

Myslím, že sa im to darí skvele. Dôkazom je vynikajúce Ghost of Tsushima alebo ešte stále aktuálne Ghostwire Tokyo (recenzia). Z rovnakého tematického súdka prichádza aj Sifu od štúdia Sloclap. Láka nielen na neokukané zasadenie, ale aj na kvalitnú kung fu akciu. 

Podobných hier tu dnes nemáme veľa a mne osobne celkom chýbajú. Preto ma oznámenie Sifu prirodzene potešilo. Keď sa však na povrch dostávali postupné informácie o obtiažnostihry, začal som byť trochu opatrný. 

Nepatrím totiž k milovníkom hardcore hier, pri ktorých máte chuť od zlosti rozbiť ovládač. No a Sifu s vami rozhodne nebude jednať v rukavičkách. Je síce náročné, ale na druhej strane vie motivovať, výborne sa hrá a vyzerá pri tom sakra dobre. 

Príbeh založený na pomste

Sifu si berie inšpiráciu z klasických kung fu filmov v mnohých ohľadoch. Aj preto vás možno neprekvapí, že pomsta je hlavným motívom príbehu. Ako dieťa ste totiž svedkom vraždy vlastného otca, kung fu majstra s označením Sifu. 

Po krku mu ide partička piatich jeho bývalých žiakov a z tragického incidentu nevyjdete živí ani vy sami. Teda, ako sa to vezme. Do vašej smrti zasiahne magický amulet, ktorý vás oživí, ale ako daň si berie určitý počet rokov vášho života. 

Cestu za pomstou tak začínate ako mladý dvadsaťročný kung fu učeň. Buď muž, alebo žena, pretože výber pohlavia hlavnej postavy je len na vás. Príbeh ako taký tu však nie je hlavným ťahákom. 

Ani sa nehrá na niečo viac, než skutočne je. Funguje ako dôvod prečo bojovať, je jednoduchý a drží to celé pokope. Obsahuje zopár filozofických myšlienok, ale je škoda, že neponúka žiadne výrazné postavy, silné dialógy alebo niečo, prečo by ste si ho naozaj zapamätali. 

Zoznam hlavných dôvodov, prečo by vás Sifu malo zaujímať, tvoria predovšetkým dva kľúčové piliere. Unikátna mechanika starnutia či naozaj krásne a kvalitné kung fu súboje. Titul kombinuje beat em up a roguelite žáner, ku ktorému sa snaží pristúpiť kreatívne ako svojho času napríklad Returnal (recenzia). 

Musím priznať, že tento žáner mi osobne veľmi nevonia, ale v Sifu mi na moje obrovské prekvapenie vôbec nevadil. Celý koncept je totiž vymyslený tak dobre, že bude baviť aj nefanúšikov roguelite. S tým som sa ešte v žiadnej hre tohto žánru nestretol tak veľmi, ako v Sifu. 

Originálny systém starnutia

Sifu teda stojí hlavne na už spomínanej mechanike starnutia. Vek totiž v tomto prípade rozhodne nie je len číslo. Pretože akonáhle zomriete, talizman vás síce opäť oživí, ale ste o rok starší. 

No a každú ďalšiu smrť v rade zaznamenáva počítadlo, ktoré vám priamo úmerne pridá na veku. Keďže začínate ako 20 ročný učeň, prvýkrát sa vrátite späť o rok starší. Ak zomriete opäť, na vašom veku sa to odrazí už dvoma rokmi a razom máte 23. 

Následkom opätovného úmrtia budete mať 26. V prípade, že pre vás skončí fatálne ďalší súboj máte tridsiatku na krku ani sa nenazdáte. A takto by sme mohli pokračovať až do momentu, z ktorého už niet návratu. Ale každá minca má dve strany. 

To platí aj v prípade postupného starnutia. Počítadlo smrtí sa síce zvyšuje vašou porážkou, ale dokážete ho tiež znižovať tak, že porazíte náročnejších protivníkov. Ale tým efekt starnutia nekončí. 

S vekom prichádzate aj o niektoré schopnosti a znižuje sa aj ukazovateľ vášho zdravia. Na druhej strane ste ako pravý kung fu bojovník skúsenejší a máte väčšiu silu, ktorá sa odráža na tvrdších úderoch. 

Čiže tak, ako vek na jednej strane berie, na druhej dáva a celý progres závisí od vašich schopností a šikovnosti. Občasné zomieranie tak nemusí byť vôbec problém. Ale ak dostanete do držky viackrát po sebe, situácia sa dramaticky mení a ste čoraz bližšie k obrazovke GAME OVER.

Dokonale zachytená krása kung fu

Aby sa tak nestalo, budete musieť bojovať a práve kung fu je ďalším obrovským ťahákom titulu. Vlastne si ani nepamätám hru, v ktorej by bojové umenie bolo spracované tak krásne a dokonale, ako v Sifu. 

Súboje sú z môjho pohľadu naozaj excelentné, plynulé a správne akčné. Obsahujú vynikajúce animácie, ktoré na seba krásne nadväzujú a množstvo rôznych pohybov, chvatov či schopností. 

Ich ponuku si budete postupne odomykať za skúsenostné body. Ak však o konkrétnu schopnosť nechcete prísť ďalším prechodom hrou, budete si ju musieť kúpiť viacnásobne, aby vám zostala navždy. 

Tu vám hra dáva priestor na trochu stratégie. Je na vás, či sa budete usilovať o získanie najväčšieho počtu schopností s tým, že ich môžete ľahko stratiť. Prípadne svoje XP investujete viackrát do jednej či dvoch z nich, ktoré vám zostanú. 

Súbojovým systémom vás prevedie jednoduchý tutoriál, kde sa naučíte vykrývať údery, uhýbať alebo robiť rôzne kombinácie. Z nich ďalšie si budete postupne odomykať. Ponúka sa napríklad schopnosť zachytiť letiaci predmet a hodiť ho po útočníkovi. 

Prípadne možnosť podkopnúť nepriateľovi nohy a naložiť mu zopár pästí na zemi. Súboje spríjemňuje tiež fokus, ktorý sa nabíja a poslúži na okamžité prelomenie obrany nepriateľa výberom jedného z niekoľkých efektných útokov. 

Každý úder, ktorý sadne tam, kam má spôsobuje naozaj spokojný pocit. Aj keď to nemení nič na fakte, že Sifu nie je žiadna bohapustá mlátička. Budete sa tu tiež veľa uhýbať a kryť, ale nepočítajte s tým, že by vám prichádzajúci úder hra akokoľvek naznačila. 

Tu je to trochu ťažšie a musíte byť stále v pozore. Napriek tomu si podľa mňa strety zamilujete takmer okamžite. Aj keď sú náročné a niektorých hráčov budú frustrovať. Na druhej strane však dokážu motivovať, sú fér, pocit boja je úžasný a verím, že si ho budete užívať. 

Spríjemňovať vám ho budú nielen päste, ale aj rôzne predmety v okolí. Po nepriateľoch tak môžete hodiť napríklad fľašu a k dispozícii budú aj bejzbalové pálky, nože, meče, kovové tyčky či klasické drevené palice. 

Pomsta je spätá s číslom 5

Sifu síce vychádza z roguelite žánru, ale netrestá až tak drasticky. Po konečnej smrti vás nevráti na úplný začiatok celej hry. Končíte iba v aktuálnej úrovni, ktorú budete musieť opakovať. Ak však nie ste spokojní so svojim vekom, budete sa musieť vrátiť do predošlej úrovne s cieľom znížiť následky starnutia. 

Ono dostať sa do tretej úrovne pred sedemdesiatkou totiž nie je žiadna výhra. Zomriete raz či dvakrát a môžete si ju zopakovať. Celkovo je úrovní päť a každá končí stretom s jedným z bosov, ktorí sa podieľali na smrti vášho otca. 

Je tu skvelý pocit zlepšovania sa a čím viac budete danú úroveň opakovať, tým máte väčšiu šancu, že ňou prejdete a zachováte si aj slušný vek. Odomknúť sa dajú aj rôzne skratky, ktoré vás môžu doviesť až priamo k bossovi. Zabudnúť netreba ani na svätyne obsahujúce ďalšie bonusy. 

Krásny artový štýl

Unikátnu mechaniku starnutia a naozaj kráľovský súbojový systém dopĺňa aj krásny artový štýl. Každá z piatich úrovní má svoje čaro. Pozriete sa do opustenej štvrti, ktorú ovláda miestny gang a chýbať nebude ani atmosferický nočný klub alebo presvetlené múzeum.  

Po grafickej stránke sa na hru pozerá veľmi fajn. Beží na Unreal Engine, je pekne farebná a v niektorých momentoch aj dosť originálna. Postavy majú svoj charakteristický vzhľad a na hlavnom hrdinovi môžete bez problémov pozorovať pribúdajúce šediny.  

Prostredia sú správne rôznorodé a čerešničkou na torte sú dokonalé animácie počas atmosférických súbojov. Testovaná PC verzia bežala veľmi stabilne a po technickej stránke som nezaznamenal ani žiadne prepady snímkovej frekvencie. Jediná škoda je trochu slabo výraznej audio stránky, ktorá mohla vypáliť o trochu lepšie. 

Hodnotenie: 9/10

Orientačná cena: 39,99 eur (store.epicgames.com)

Výhody:

  • kvalitný a komplexný súbojový systém

  • krásny artový vizuálny štýl 

  • výborný pocit z postupného zlepšovania sa 

  • unikátna mechanika starnutia 

  • skvele navrhnutý koncept, ktorý osloví aj nefanúšikov roguelite 

  • dokonale zachytená krása kung fu

Nevýhody:

  • príbeh až tak neoslní 

  • obťažnosť nie je pre každého 

  • menej výrazná audio kulisa 

Záver

Musím povedať, že tento rok nám servíruje poriadne kvalitné tituly. Najviac pozornosti na seba prirodzene strháva áčková tvorba, ale Sifu by ste aj napriek tomu rozhodne nemali prehliadnuť. Právom totiž patrí k tomu najlepšiemu, čo sme tu tento rok zatiaľ mali. 

Vôbec sa nedivím, že ho za tri týždne od vydania hralo viac ako 1 milión hráčov. Ponúka krásny artový vizuálny štýl a skvele navrhnutý koncept, ktorý môže oslovIť aj nefanúšikov roguelite žánru. Na vrchole všetkých pozitív stojí unikátna mechanika starnutia.

Ale hlavne špičkový súbojový systém, ktorý dokonale zachytáva krásu kung fu. Sifu by tak určite nemal chýbať vo vašej hernej zbierke. Zatiaľ je k dispozícii len digitálne, ale zberateľov určite poteší fyzická deluxe edícia, ktorá vyjde 3. mája s českými titulkami a rôznymi bonusmi. 

Diskusia k článku:

Začať diskusiu