Returnal - vesmír, ktorý nie je pre každého

Štúdio Housemarque s Returnal rozdelí hráčov na dva tábory. Jedni budú krochkať blahom z poriadnej výzvy a dusivej atmosféry pripomínajúcej Promethea. Druhí však zostanú s dlhým nosom, pretože táto hra nie je pre každého majiteľa PS5.

Prieskum nekonečného vesmíru so sebou môže priniesť naozaj nespočetné množstvo scenárov. Svoje o tom vie aj astronautka Selene, ktorá na svojej rutinnej misii zachytí neznámy signál. Červené varovanie na palubnom počítači neveští nič dobré, ale zvedavosť je mrcha. Selene tak mení kurz a signál sa rozhodne preskúmať. 

Následkom okolností stroskotá na nehostinnej planéte Atropos. Jej loď je Helios je zničená a Selene je odkázaná iba na seba. S cieľom dostať sa z tejto prekérnej situácie vyráža na prieskum nehostinnej planéty, kde ju rozhodne nečaká srdečné privítanie. Už pri prvých nesmelých krokoch objaví mŕtvolu, ktorej identita ju doslova šokuje. 

Pozerá sa totiž na samú seba a čoskoro zisťuje, že uviazla v časovej slučke. Jej smrťou sa teda nič nekončí, ale naopak, všetko začína odznova. Returnal vás teda postaví pred základnú otázku. Dokážete zlomiť cyklus na mimozemskej planéte, ktorá sa každou vašou smrťou mení? 

Presne toto je hlavná premisa hry Returnal. Ide o zatiaľ posledný počin fínskych vývojárov Housemarque, ktorí sa po jeho vydaní pripojili k PlayStation Studios. V zásade ukazuje kombináciu známych žánrov rogue-like a bullet-hell. Ten prvý je o tom, že vašou smrťou nič nekončí a prechod úrovňami budete opakovať dookola až dovtedy, kým nevyhráte. 

Druhý je charakteristický tím, že vás nepriatelia zasypávajú množstvom striel, ktorým sa treba vyhnúť. Aby nebol opakovaný prechod hrou stereotypný, úrovne v Returnal sú procedurálne generované. 

To znamená, že po vašej smrti sa prostredie okolo vás mení tak, aby žiadny prechod hrou nebol rovnaký. Niekedy však samotný prechod trvá až príliš dlho a s tým prichádza aj miera frustrácie či stereotypu. 

Rogue-like rovnako ako Returnal teda stojí na tom, že musíte pozbierať pár vecí a vylepšiť sa tak, aby ste mohli prejsť danú úroveň. Pod vylepšením mám samozrejme na mysli dobré zbrane a rôzne ďalšie schopnosti. Ak počas toho zomriete, vraciate sa na začiatok. 

Už z toho môže byť jasné, že roguelike hry nie sú ľahké a Returnal nie je výnimkou. Ak patríte k príležitostným hráčom, pravdepodobne vám nesadne. A platí to aj pre tých, ktorí sa rogue-like hrám z akýchkoľvek dôvodov vyhýbajú. Naopak, fanúšikom žánru Returnal určite presne brnkne po strune. 

Budete tu teda opakovanie zomierať a po smrti uvidíte útržky vášho života. Returnal totiž po stránke príbehu ponúka temne ladený, miestami až psychologický thriller. Dozviete sa v ňom viac o Selene, ale aj o planéte Atropos a jej obyvateľoch. 

Je vymyslený naozaj dobre a možno by obstál aj na veľkom plátne. Sekundujú mu online výzvy, ktorými si môžete spestriť hranie a sú dostupné vo vašej lodi. 

Samotný fakt, že sa v Returnal bude veľa zomierať môže byť frustrujúci. Opakovaný prechod hrou vám však s každým novým oživením spríjemňuje pár vecí. A ani smrť nemusí znamenať, že stratíte úplne všetko. Niečo vám predsa len zostáva s cieľom, aby ďalšie hranie bolo o čosi ľahšie. Dôležité je však aj to, čo sa z predchádzajúcej hry naučíte a ako s tým naložíte v tej ďalšej. 

Vaše prvé kroky v Returnal budú zrejme pomerne neisté, ale nebojte sa, to všetko sa postupne zmení. Na začiatku však musíte pochopiť jednotlivé princípy a základy hrateľnosti, k čomu sa vám budú hodiť aspoň základy angličtiny. 

Čo a ako vás hra učí pomocou jednoduchých tutoriálov v textovej forme, ktoré sú navyše doplnené videami. Informácií môže byť na prvé hranie veľa, ale plusom je, že sa k nim z menu viete kedykoľvek vrátiť. 

Samotná hrateľnosť je naozaj svižná a má všetky áčkové kvality. Pohyblivosť Selene je na výbornej úrovni, čo v rýchlych bojoch určite oceníte. Nezaostáva ani gunplay, ktoré je naozaj kvalitný. Základným kameňom hrateľnosti je boj s mimozemskými nepriateľmi a prieskum prostredia. 

Ten vám umožní ponachádzať lepšie zbrane a rôzne vylepšenia, ktoré vás z lovenej koristi premenia na lovca. Následne je nutné poraziť bosa, čo vám odomkne prechod do ďalšej úrovne. Ak počas toho zomriete, vraciate sa opäť na začiatok. Aj keď o čosi múdrejší. 

Po každej smrti začínate so základnou zbraňou v podobe pištole. Ponuka je však postupne oveľa širšia a sú tu aj rôzne pušky, samopaly či brokovnice. Samozrejme nie v klasickej, ale v sci-fi iterácii. Každá z nich má svoj primárny aj sekundárny režim. Vždy môžete niesť iba jednu a k dispozícii sú tiež rôzne vylepšenia. 

Tie buď nachádzate, alebo si ich kupujete vďaka kryštálom, ktoré utrúsia vaši padlí nepriatelia. Okrem vylepšení si za ne viete kupovať aj rôzne iné vybavenie. Hrateľnosť spestruje aj adrenalín, ktorý sa vám bude dobíjať za to, že vašich nepriateľov zabijete bez toho, aby ste utrpeli poškodenie. 

Má päť úrovní a s každou prináša určité vylepšenia, napríklad to, že sa vaša zbraň stane silnejšou. Akonáhle však utrpíte zásah, úroveň adrenalínu sa resetuje. Kým táto schopnosť hru vylepšuje, sú tu aj také, ktoré do nej vkladajú určitú úroveň vabanku. 

Váš oblek môže napríklad pri kontakte s mimozemskými kontajnermi, v ktorých hľadáte rôzne vylepšenia, reagovať negatívnym spôsobom, resp. dostať infekciu. Takáto porucha vás napríklad ochromí zvýšeným poškodením alebo oslabením vašich zbraní. Odstránite ju iba splnením určitej úlohy alebo smrťou. 

Vaše počínanie v hre meria úroveň zručností. Tá sa zvyšuje na základe toho, koľko nepriateľov zabijete a čo všetko pozbierate. Sú tu však aj určité veci, ktoré vám ju môžu znížiť. Táto úroveň zručností potom určuje aj minimálnu úroveň zbraní, ktoré na planéte Atropos môžete nájsť. Korenie hrateľnosti však týmto rozhodne nekončí. 

Nájsť môžete aj artefakty, ktoré ponúkajú benefity v rôznej podobe. Dokážu napríklad zvýšiť úroveň vašej ochrany alebo zlepšiť vaše zdravie. To sa inak v Returnal volá integrita. Nedobíja sa automaticky, ale môžete ho zbierať v podobe lekárničiek. Ak je vaša integrita maximálna a nájdete ďalšie lekárničky, jej úroveň sa posunie ešte o kúsok ďalej. 

Zaujímavým aspektom hrania sú tiež parazity, ktoré patria k miestnej faune. Ide o prísavky chobotničkového typu, ktoré sa veľmi rady prisajú na váš oblek. Tým Selene prinášajú určitú pozitívnu, ale aj negatívnu vlastnosť. Vždy si teda treba rozmyslieť, či vám daný bonus stojí aj za nepríjemnosti. 

Z uvedeného teda vyplýva, že Returnal nie je jednoduchá hra a nedá sa hrať ako rádová akčná adventúra alebo čistokrvná strieľačka. Nechce od vás bezduché strieľanie a zbieranie vecí. Takéto lajdácke hranie bude často trestať smrťou. Returnal chce, aby ste taktizovali a často preverí aj vaše reflexy. 

Hra vám prechod ďalej nedá len tak zadarmo a rozhodne nie je určená menej skúseným hráčom, či nebodaj deťom. Priam vyžaduje, aby ste sa zamysleli nad tým, čo pozbierate, ako sa vylepšíte a ako si poradíte s nepriateľskou faunou. 

Tú tvoria prekážky, z ktorých hlavnú úlohu hrajú mimozemskí nepriatelia. Ide o rôzne chobotnice, lietajúce raje, robotov, vtáctvo a veľkých bosov. Dokážu vás atakovať fyzicky, aj keď prím hrajú strelecké salvy, ktoré vytvárajú pekelnú atmosféru v štýle bullet hell titulov. 

Celkovo tu na vás čaká šestica rôznych ekosystémov, ktoré sa od seba vizuálne líšia. Treba povedať, že Returnal vyzerá naozaj fantasticky a svojim art štýlom pripomína sci-fi tvorbu Ridleyho Scotta. Fanúšikom žánru bude hneď jasné, že narážam na Votrelca a Promethea. 

Táto inšpirácia hre veľmi pristane a atmosféra planéty Atropos je temná a dusivá. Napriek tomu však niektoré detaily prostredí pôsobia trochu stereotypným dojmom. Je tu parádne využitie časticových efektov a nechýba ani ray-tracing. 

Po technickej stránke tu máme 4K rozlíšenie a snímkovú frekvenciu 60 fps. Počas hrania som nezaznamenal žiadne problémy a všetko bežalo ako po masle. V nastaveniach si viete plne prispôsobiť HUD a potešia aj rozšírené možnosti pre audio, kde si môžete upraviť napríklad basy aj výšky. 

Spomenúť musím aj kvalitné využitie ovládača DualSense, čo vás do hry vťahuje ešte viac. Budete cítiť otrasy, strely, spätnú väzbu zbraní a dokonca aj dažďové kvapky, ktoré dopadajú na oblek Selene. Prekvapivu hĺbku do hrateľnosti dodávajú aj adaptívne spúšte, kde polovičné stlačenie L2 znamená mierenie a plné stlačenie aktivuje sekundárny režim zbrane. 

Returnal je vo výsledku dvojsečná záležitosť. Fanúšikov žánru si rozhodne získa na plnej čiare. Má dusivú scfi-fi atmosféru kultových filmov a pravidlá, ktoré nastavuje, pôsobia naozaj zaujímavým a sviežim dojmom. Okrem toho ponúkne dobre napísaný príbeh prepojený s roguelike konceptom a naozaj návykovú hrateľnosť. 

Na druhej strane tu budú aj majitelia PS5, ktorí sa na Returnal ulakomia ako na ďalší exkluzívny titul do svojej zbierky. Ak im je roguelike žáner cudzí, zrejme zostanú s dlhým nosom. Nebudú chcieť pristúpiť na pravidlá hry, budú frustrovaní z umierania, opakovania aj z náročnosti. Returnal totiž naozaj nie je pre každého. 

Hodnotenie: 8/10

Plusy:

  • skvelá atmosféra planéty Atropos

  • návykový a rýchly súbojový systém 

  • dusivý príbeh

  • výborné využitie roguelike prvkov a ovládača DualSense 

  • široká ponuka zbraní

  • vizuálny štýl pripomínajúci kultové sci-fi filmy 

Mínusy:

  • prechod jednotlivými úrovňami môže trvať až príliš dlho

  • občas frustrujúce

  • nie je pre každého a ocenia ho prevažne iba fanúšikovia žánru 

  • miestami naozaj náročné

Diskusia k článku:

Začať diskusiu