Fiido D4S - skladací elektrobicykel nielen do mesta

Čitateľská recenzia skladacieho elektrického bicykla s 20-palcovými kolesami a dojazdom v kombinovanom režime až 60 kilometrov.

Pred istým časom som vám priniesol svoje skúsenosti s mestským skladacím bicyklom Himo Z20 (recenzia). Veľmi často sa stretávam s otázkou, či je lepší práve Himo Z20 alebo jeho priamy konkurent Fiido D4S. Ide o veľmi podobné skladacie mestské elektrobicykle v rovnakej veľkostnej aj cenovej kategórii. Aby som na otázku vedel zodpovedne reagovať, Fiido D4S som si kúpil a prinášam svoje postrehy.

Čínska značka Fiido je na poli elektrobicyklov pomerne známa. Ponúka produkty s veľmi dobrým pomerom ceny a výkonu. Za tie roky pôsobenia na trhu dokázala vychytať "detské choroby" svojich produktov a aj napriek priaznivej cene ich elektrobicykle poskytujú slušnú kvalitatívnu úroveň.

Fiido D4S na prvý pohľad pôsobí oproti Himo Z20 jednoduchším dojmom, hoci sa jeho konštrukcia skladá v rovnakých miestach. Zložiť ho môžete v strednej časti cez mohutný pánt, v časti kormidla a taktiež sedadlo je plne vysúvateľné. 

Dodávané pedále zložiť nemôžete. Na druhej strane ich materiál nie je plast, ako v prípade Himo Z20, ale kov a pôsobia robustnejším dojmom.

Rozmer kolies pri obidvoch bicykloch je 20 palcov a patria do kategórie menších mestských skladacích elektrobicyklov. Rozmery Fiido D4S sú 150 cm x 106 cm v rozloženom stave a 85 cm x 64 cm v stave zloženom.

Prvý dôležitý konštrukčný rozdiel v prospech Fiido D4S je možnosť nastavenia výšky kormidla. Himo Z20 túto možnosť nemá a pre pohodlné cestovanie bez bolesti chrbta je táto vymoženosť nutnosťou. Len si dávajte pozor, aby ste kormidlo nevytiahli až príliš. Značka pre maximálnu povolenú hodnotu je slabo viditeľná a dĺžka káblov vás neobmedzí vo vysunutí kormidla nad povolenú hranicu.

Druhý konštrukčný rozdiel je pre zmenu v prospech Himo Z20, a to je používateľsky vyberateľná batéria. Fiido z neznámych príčin batériu zafixoval do tela bicykla napevno, hoci k nej prístup máte po zložení bicykla v strednej časti. 

Pokiaľ batériu chcete vymeniť, možné to je, ale bude potrebné odmontovať skrutky. Čiže pri nabíjaní bicykla máte väčší komfort s Himo Z20, ktorý nemusíte nabíjať celý, stačí vytiahnuť batériu a bicykel nechať niekde v garáži alebo dobre stráženej pivnici.

Vstupný konektor pre nabíjanie je krytý gumovou záslepkou. Ako môžete vidieť na fotke, jeho umiestnenie sa snažil výrobca polohovať tak, aby bol čo možno najviac chránený pred prípadným dažďom.

Keď som už začal s tým dažďom, bicykel nemá žiadny oficiálny certifikát odolnosti voči vode. Taktiež príručný manuál začína s upozornením, aby sa bicykel nepoužíval "dlhodobejšie v daždi".

Fiido je hmotnostne ľahší. Váži 18,8 kg oproti 21,4 kg pri Himo. Na papieri o veľký rozdiel nejde, ale v rukách ho pocítite. Každý jeden kilogram dole oceníte pri častom zdvíhaní alebo nakladaní bicykla do auta. 

Posledný konštrukčný rozdiel sa týka bŕzd. Tie boli v prípade Himo Z20 žalostné. Mali slabú účinnosť a ťažko sa nastavovali. Fiido D4S je na tom podstatne lepšie. Brzdy sú síce stále mechanické, nie hydraulické, ale ich účinnosť je o dva stupne lepšia. Taktiež dráha lanka pri stlačení brzdy je príjemne krátka bez toho, aby sa kotúč trel o brzdové doštičky, keď brzda nie je aktívna.

Bicykel Fiido na moje potešenie obsahuje aj malý stojan pod predným ozubeným kolesom prevodníka, ktorý je pevnou súčasťou konštrukcie. Ten sa náramne hodí pri zloženom stave bicykla. Vtedy sa bicykel celou svojou váhou opiera práve o tento stojan a nedochádza k poškodeniu prevodníka. Himo tento šikovný element bohužiaľ neobsahuje.

Sedadlo Fiido D4S je výškovo nastaviteľné, rovnako ako kormidlo. Meriam 179 cm a vôľa pre nastavenie výšky sedačky je ešte dobrých 10 cm hore aj dole. Aj napriek týmto nastaveniam mám pri bicyklovaní jemný pocit stiesnenosti. Uvítal by som väčšiu vzdialenosť medzi kormidlom a sedačkou. Tento rozmer je fixne definovaný rázvorom kolies a veľa možností na úpravu nie je. Mám obavu, že človek vysoký 190 cm a viac by sa mohol cítiť menej pohodlne, odporúčam si posed vyskúšať. 

Ako môžete vidieť, konštrukcia sa celkovo viac podarila výrobcovi Fiido. Jediný konštrukčný prvok, ktorý by mohol zavážiť v prospech kúpy Himo Z20, je vyberateľná batéria. Pokiaľ sa viete zmieriť s tým, že batériu nebudete môcť z bicykla vyberať, Fiido D4S je konštrukčne o krok vpred.

Kormidlo bicykla obsahuje všetky štandardné prvky elektrobicykla. Pravé madlo je z polovice otočné a aktivujete ním akcelerátor elektromotora. Hneď vedľa sa nachádza ovládanie 6-stupňovej prevodovky Shimano. Tá na moje prekvapenie nie je úplne presná. Možno ide len o môj kus, ale pri prechode zo 6. stupňa na 5. stupeň reťaz občas protestuje a celý proces trvá.

Na ľavej strane kormidla nájdete dve oddelené tlačidlá pre ovládanie predného svetla a pre aktiváciu klaksónu. Ten je mimochodom veľmi hlasný a jeho zvukový prejav až agresívny. Určite nejde o jemný zvuk zvončeka, ako pri Himo Z20. Výhoda je, že klaksón Fiido D4S na hlučnejšej ulici nezanikne. Ľudia sa väčšinou až zľaknú a hneď uskakujú. 

Vedľa sa nachádza displej s riadiacim počítačom bicykla. Obsahuje len dve malé pogumované tlačidlá. Podržaním horného tlačidla na dve sekundy displej aktivujete, dolným sa prepínate medzi jednotlivými režimami jazdy. Podržaním dolného tlačidla prepínate zobrazenie pre celkový nájazd kilometrov a momentálny nájazd pre konkrétnu jazdu.

Keď podržíte obidve tlačidlá na displeji približne po dobu troch sekúnd, dostanete sa do "tajného" menu. Skladá sa z troch úrovní. Úroveň P1 vám podáva informáciu o napätí batérie. Model D4S má batériu s napätím 36 V a úprava hodnoty na 48 V neprináša žiadnu zmenu v správaní bicykla. Úroveň P2 poskytuje údaj o priemere kolies v palcoch. 

Zmenou údaja sa viete dostať k rôznym ukazovateľom rýchlosti na displeji, ale reálna rýchlosť bude nemenná. Úroveň P3 neviem, čo znamená, nepodarilo sa mi to zistiť. Pravdepodobne pôjde o nastavenie maximálnej rýchlosti bicykla, ale úpravou parametra v tomto menu zmenu rýchlosti nedocielime. 

Ručné brzdy majú slušnú odozvu, pri silnejšom stlačení nemáte problém flekovať. Pravou brzdou aktivujete prednú brzdu, ľavou zadnú.

Motor má výkon 250 W a je napájaný 36 V batériou o kapacite 10,4 Ah. Takmer rovnaké parametre má aj Himo Z20, ale pri reálnom používaní zistíte, že rozdiel medzi bicyklami je markantný.

Venujme sa najskôr jazdným režimom. Sú tri a pri každom z nich vám pri bicyklovaní pomáha motor inou mierou. Prvý režim pomáha pri bicyklovaní približne do 15 km/h. Nad túto rýchlosť sa spoliehate už len na vlastnú silu. Druhý režim vám pomôže do 18 km/h a tretí do 23 km/h. Pri každom jednom režime funguje aj manuálna akcelerácia cez pravé madlo. Spustením akcelerátora vás bicykel dokáže pomerne svižne na rovinke rozbehnúť až na 38 km/h. Pokiaľ si bicykel odblokujete.

Odblokovanie je prvou vecou, ktorú odporúčam spraviť. Vypnite bicykel. Otočte akcelerátor na maximum (stále ho majte otočený), stlačte obidve brzdy a zároveň podržte zapínacie tlačidlo na displeji po dobu približne šesť sekúnd. Na displeji začne blikať "Error4". Práve ste úspešne odblokovali bicykel. Pre vás to znamená, že maximálna rýchlosť, ktorú dokáže bicykel dosiahnuť, nebude 25 km/h, ale teoretických 39 km/h. 

Ako som spomínal, pri svojich 90 kg som reálne pri plne nabitej batérii dosahoval rýchlosť až 38 km/h po rovine bez akéhokoľvek pedálovania. Pri batérii nižšej ako 20 % bola stále rýchlosť pekných 36 km/h. Akcelerátor musíte mať stále aktivovaný, aby ste mohli danú maximálnu rýchlosť udržiavať. Bicykel nemá funkciu tempomatu. 

Maximálna rýchlosť je jeden z veľkých jazdných rozdielov oproti bicyklu Himo Z20, ktorý odblokovať nejde. Na bicykli Himo som dosahoval maximálnu rýchlosť bez pedálovania 23 km/h.

Druhým jazdným rozdielom je samotný ťah pri pridávaní plynu. Ani jeden z bicyklov nemá extrémny záťah, z ktorého by ste padali zo sedačky, ale nástup krútiaceho momentu je citeľne inde položený pri bicykli Fiido. Taktiež ťah do kopca je silnejší a nemusíte sa báť jemného stúpania.

Posledným, a nie menej dôležitým jazdným rozdielom, je možnosť rozbiehania cez elektrický pohon z nulovej polohy pri Fiido. Pri bicykli Himo ste nútení vždy spraviť manuálne aspoň jeden záber do pedálov a rozbehnúť sa na 5 km/h, až vtedy vám začne fungovať akcelerácia cez madlo. Fiido sa rozbieha z nulovej rýchlosti.

Bicykel môžete bez problémov používať aj bez elektromotora, nič vám v tom nebráni. Tým, že má pomerne úzke kolesá, nekladie pri bicyklovaní veľký odpor. Bez elektromotora dokážete stále prejsť aj niekoľko kilometrov.

Jazda s Fiido D4S je radosť. Je to aj kvôli spomínanej vyššej maximálnej rýchlosti 38 km/h, ale aj kvôli lepšiemu ťahu do kopca. Manželka skúšala s bicyklom stúpanie na Bratislavský hrad od kostola Sv. Trojice a bez problémov kopec vyšla na druhom podpornom stupni. Tento kopec už má slušné stúpanie. V zálohe stále mala tretí podporný stupeň. Pokiaľ by používala 100 % elektrický pohon, bicykel ju bez problémov vynesie bez pedálovania. 

Hoci majú Fiido D4S a Himo Z20 rovnaké motory a batérie čo do parametrov, reálne máte pocit, že ide o rozdielne kategórie a Fiido je osadený dvojnásobne silnejším motorom. 

Ani jeden z modelov nie je vybavený odpružením. Bratislavské chodníky a cesty mi túto skutočnosť často pripomínajú. Odpruženie by som vysoko uvítal, ale cena by bola minimálne o 200 € vyššia.

Na cestu v noci je bicykel vybavený predným svetlom. To plní svoju funkciu, nejde však o žiadnu špičku 

medzi svetlami. Aktivujete ho cez tlačidlo hneď nad klaksónom. Zadné osvetlenie výrobca za vás nevyriešil, bicykel je od výroby vybavený len zadným odrazovým sklíčkom. Ovládací displej počítača je v noci dobre viditeľný.

Ak by ste mali obavu spojenú s vyššou maximálnou rýchlosťou a negatívnym dopadom na batériu, tak nemusíte. Aj pri odblokovanom bicykli som na jedno nabitie dokázal prejsť bežne až 50 - 60 kilometrov v kombinovanom režime s pomocou pedálovania. Na čisto elektrický dojazd pri vonkajších teplotách okolo 15 stupňov viete s bicyklom prejsť približne 30 - 35 km.

Dokonca aj ukazovateľ batérie zobrazuje stav batérie reálne. Pri Himo Z20 bol ukazovateľ veľmi nepresný a zobrazoval akoby okamžitú spotrebu pri bicyklovaní. Jeho hodnota skákala pri jazde hore dole a nemáte tak predstavu, koľko batérie vám vlastne ostáva.

K bicyklu je dodávaná 42 V - 2 A nabíjačka. Uvítal by som k nej dlhší kábel. Nabíjačka je vybavená diódou. Pri nabíjaní svieti na červeno, zelená farba signalizuje plné nabitie. Počas nabíjania nabíjačku nepočujete, ale keď je nabíjanie hotové a stále je zapojená do elektriny, bzučí.

Celkový čas nabíjania je sedem hodín, čo je veľa. Odporúčam preto nabíjať cez noc. Pre dlhšiu životnosť batérie ju nevybíjajte úplne na nulu.

Záver

Súčasná cena bicykla Fiido D4S sa na rôznych známych zahraničných e-shopoch pohybuje približne na úrovni 570 €. Spolu s kupónom viete vystihnúť cenu okolo 550 €. Ja som dostal zadarmo aj blatníky. 

Ak som Himo Z20 vo svojom predošlom článku odporúčal, tak Fiido D4S odporúčam dvojnásobne. Bicykel Fiido prináša oproti Himo Z20 nasledovné výhody: Je lacnejší, ľahší, rýchlejší a konštrukčne lepšie spracovaný. Jedinou nevýhodou bicykla Fiido D4S je jeho pevne zabudovaná batéria. Ak sa rozhodujete kúpiť si cenovo dostupný mestský elektrobicykel a trápi vás dilema medzi týmto dvomi modelmi, určite odporúčam Fiido D4S. Nebudete ľutovať.


 

Diskusia k článku:

Začať diskusiu