Elden Ring - hra roka pre vyvolených

Elden Ring je najlepší počin štúdia From Software, ktorý dokonale spája jadro Souls hier a otvorený svet. Fanúšikom hardcore RPG ponúka splnený sen. Bežní hráči by však mali dať ruky preč.

Elden Ring od From Software zasiahol herný svet doslova silou atómovky. Píše sa o ňom prakticky všade a dlhé týždne od vydania sedel na tróne v rebríčkoch predaja. Mnohí kritici ho označujú za najlepší titul v histórii herného priemyslu vôbec. 

Hardcore hráči krochkajú blahom a väčšina z nich už teda svoju hru roka má. Masívna reklamná kampaň spôsobila, že o Elden Ring má záujem stále viac hráčov. Nie každý z nich však patrí medzi fanúšikov Souls žánru. 

Ten sa vyznačuje naozaj krutou obtiažnosťou pri ktorej tečú nervy a rozbíjajú sa gamepady. Fanúšikov si však našiel hlavne preto, že pot a krv odmení neuveriteľným pocitom víťazstva na nezaplatenie. 

Okolo náročnosti Elden Ringu sa už popísalo veľa. Čo to sme počuli aj o istej prístupnosti nováčikom, aj keď to napokon zrejme nebude také, ako si predstavujete. V dnešnej recenzii sa teda pozrieme na to, či je Elden Ring striktne len pre hardcore fanúšikov alebo by mu mal dať šancu aj bežný fanúšik akčných RPG.  

Elden Ring patrí k najväčším dielam štúdia From Software, ktoré je náročné, veľmi rozsiahle a hlboké. V jeho svete sa bez problémov môžete stratiť a už keď máte pocit, že sa vám hra naplno otvorila, stále v nej nájdete niečo nové. 

Je to titul, ktorý síce nepochopí každý, ale cieľovka z neho bude rozhodne nadšená. Ukazuje akýsi vrchol vzorca, ktorý reprezentujú všetky souls hry. Po všetkých smeroch je dokonalejší a pri hraní z neho máte pocit, že toto je skutočné maximum. 

Svojim silným pričinením k tomu určite prispel aj populárny autor fantasy literatúry George R. R. Martin. Jeho tvorbu zrejme poznáte hlavne vďaka A Game of Thrones (Hre o tróny), aj keď v prípade Elden Ringu je ťažké rozoznať presný rozsah Martinovho podpisu. 

Každopádne tu je a bez neho by hra nemala túto finálnu podobu, čo sa týka nielen sveta, ale určite aj príbehu. Ten pre vaše dobro nebudem spoilovať, ale niečo si k nemu predsa môžeme povedať. Ako názov hry napovedá, točí sa okolo mocného prsteňa - Elden Ringu. 

Jeho sila pomáhala udržiavať prosperitu, mier a kontinuitu okolitého sveta. Následkom istých udalostí bol však prsteň zničený a rozdelený na časti, resp. runy. Tie upadli do rúk polobohov, čo spustilo sériu konfliktov a upadnutie krajiny do temnoty. 

Je teda na vás, aby ste mocné runy získali späť a stali sa novým vládcom, tzv. Elden Lordom. Príbeh je interpretovaný v klasickej forme Souls hier. Nečakajte tu teda nejaké pravidelné prestrihové scény ako v bežných hrách. Tu budete bojovať o každý kúsok informácií a čítať každý popis. 

Ale aj sledovať okolitý svet hry, analyzovať kontext a dávať tak dokopy celú mozaiku. Takto to fungovalo predtým a presne takto to fanúšikovia milujú. V prípade Elden Ringu je však škoda dvoch vecí. 

Prvou, že vzhľadom na prítomnosť Georga R. R. Martina sa vývojári neodvážili pre nejakú zmenu rozprávania. Druhá, že hra nemá české titulky a hráči menej zdatní v angličtine z príbehu nebudú mať veľa. 

Jednak nepochopia veľa vecí a vzhľadom na spôsob rozprávania ich asi nebude baviť skladať mozaiku a čítať veľa pasívnych textov. Zanietení fanúšikovia tvorby From Software však vedia do čoho idú a v príbehu ich čaká veľa nových príšer, zaujímavých charakterov a bossov, ktoré svojou kreativitou doslova berú dych. 

Je tu samozrejme silná RPG zložka a budete si tu pestovať vzťahy s rôznymi postavami. Každá z nich má svoj zmysel a často vám podsunú pocit neistoty postavený na tom, komu skutočne môžete veriť. 

Popri hlavnom príbehu, ktorý mimochodom môže zabrať až 70 hodín, tu sú aj vedľajšie questy NPC postáv. S nimi, prieskumom sveta a odhaľovaním tajomstiev sa pokojne môžete dostať až na sto hodín hrateľnosti. 

Vedľajšie questy však nie sú nijakým spôsobom zvýraznené a ľahko sa môže stať, že NPC v danej lokalite prehliadnete či dokonca navždy stratíte, čím prídete o daný quest. Zvlášť, keď sa hra tentokrát odohráva vo veľkom otvorenom svete, ktorý je pre vývojárov z From Software novinkou. 

Tu je akási opatrnosť zo strany hráčov na mieste, aj keď treba povedať, že otvorený svet zvládli vývojári na výbornú. Skvele prepojili jadro Souls hier spolu s otvorenou mapou. Svet The Lands Between vám ponúkajú prakticky na dlani bez akýchkoľvek obmedzení. 

Je teda len na vás, ktorým smerom sa vydáte, od čoho sa odvíja aj to, na akých antagonistov stretnete. Prvýkrát som Eleden Ring rozohral sám a po vytvorení postavy som sa vybral dosť nešťastným smerom. 

Narazil som na obrovského bossa už v prvých minútach hry. Jedným ťahom ma poslal k zemi a Elden Ring mi so sarkastickým úsmevom na tvári vyhodil obrazovku YOU DIED. Tej si tu mimochodom užijete veľa.

Druhý prechod úvodom hry skúšal môj brat, ktorý sa vybral oveľa lepšou cestou a užíval si plynulé hranie takmer hodinu. Štýl otvoreného sveta Elden Ringu teda maximálne poteší hráčov, ktorí sú neradi obmedzovaní, chcú skúmať okolie a mať osud plne vo svojich rukách. 

Za tie vás autori rozhodne držať nebudú. Napriek tomu vám ponúkajú veľmi decentný štýl navigácie sústredený na konkrétnych bodoch. Tie vám v podobe zlatých vejúcich lúčov naznačujú smer, ktorým by ste sa mali, resp. mohli vydať. 

Stále je to však len na vás a stratiť sa po zvyšok cesty od lúča nie je až také problematické. Vo väčšine prípadov sa však stačí rozhliadnuť okolo seba, kedy vás niečo zaujme a tento bod záujmu spúšťa určitú interakciu. 

Je to trochu podobné, ako otvorený svet v The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Nájdete tu tiež rôzne vedľajšie lokality, dungeony, mini dungeony, skryté tajomstvá a naozaj plno obsahu. 

K skladaniu príbehovej mozaiky, ktorú vám Elden Ring nedá zadarmo si teda v otvorenom svete prirátajte aj dobré orientačné zmysly. Pohyb vám bude urýchľovať kôň Torrent, ale ani toho vám Elden Ring nedá zadarmo. 

Odporúčam ho získať čo najskôr, pretože si ušetríte dlhé minúty putovania svetom pešo. Pomôcť si budete môcť aj mapou, ktorú však tiež treba skladať zbieraním jej črepín po celom svete. 

No a tým najväčším orieškom zostávajú samotné súboje. Keď som v úvode spomínal akúsi prístupnosť pre nováčikov, už z vyššie uvedených riadkov si môžete všimnúť, že zatiaľ tu žiadna nie je. 

Ani v podávaní príbehu či navigácii v otvorenom svete a súboje teda ROZHODNE NIE SÚ VÝNIMKOU. Prístupnejšími ich robí možno len prítomnosť otvoreného sveta. Nie však v tom, že by boli ľahšie. 

Ale skôr v tom zmysle, že ak narazíte na ťažkého nepriateľa, ktorého nebudete vedieť zdolať, v Elden Ringu sa nezaseknete ako v iných uzavretých Souls hrách. Tu sa skrátka po smrti môžete vydať iným smerom a pokojne obísť aj bossa. 

Keď postupne vylepšíte svoju postavu a zlepšia sa aj vaše schopnosti, na miesto sa skrátka vrátite a dáte mu náležitý výprask. Súboje sú prakticky korunou celého Elden Ringu a tým pravým peklom pre hardcore hráčov. 

Ponúknu vám presne to, čo milujete, teda extrémne ťažkých bossov a opojný pocit víťazstva. Hlavne bossovia sú navrhnutí naozaj vynikajúco, skvelo sa na nich pozerá a predvádzajú skutočnú úroveň sily či brutality. 

Herné mechaniky zostávajú klasicky rovnaké, ako poznáte z iných Souls hier. Súbojový systém sa sústredí na pohľad z tretej osoby, je silno spätý s vašou výbavou a úspech sa odvíja od načasovania úderu, ktorý strieda uhýbanie. 

Ak ste hrali akúkoľvek Souls hru, okamžite tu budete ako doma, aj keď vám Elden Ring osvieži pamäť krátkym tutoriálom. Bez okolkov by sa dalo povedať, že je to vlastne Dark Souls v otvorenom svete. 

Budete tu mať priestor aj na učenie a zdokonaľovanie svojich techník, ktoré môžete pilovať v trochu menej náročných lokalitách. Konfrontácii s tvrdou realitou sa tu však nevyhnete. Drobnou náplasťou však môžu byť novinky, ktoré spestrujú klasické jadro Souls mechaník. 

Nejde len o koňa Torrenta, na ktorom sa dá bojovať a bude mať svoj podiel nad viacerými víťazstvami s bossmi. Ale aj o reakciu protiútoku, ktorou môžete protivníka rozhodiť po úspešnom blokovaní. 

Do súbojov si môžete vyvolávať aj virtuálnych spoločníkov, či už ľudských alebo zvieracích. Je tu aj forma multiplayeru, v ktorej môžu vašu hru navštíviť maximálne dvaja hráči a podať vám pomocnú ruku napríklad s pekelne ťažkým bossom. 

Okrem toho sú tu aj ďalšie drobné novinky a špeciality, ktoré by ste však nemali čítať v nejakej recenzii, ale poteší vás, keď ich objavíte sami.Osobitne by som však chcel apelovať aj na hráčov, ktorí by si radi užili Elden Ring len pre príbeh. 

Prípadne ich zaujal skrz rôzne vyhlásenia médií či silnú marketingovú kampaň. Ak uvažujete, či by ste si tento titul mohli užiť, mám pre vás jedno jasné, rozhodné a definitívne NIE! 

Elden Ring je záležitosťou iba pre striktné Souls publikum, ktoré zvláda to, čo mu servíruje. Ostatní hráči budú frustrovaní už po prvých pár minútach hry. Zožerie ich extrémna náročnosť, nepochopia koncepciu príbehu a v otvorenom svete bez vodenia za ruku budú stratení. 

Publikum je tu teda striktne jasné a ak k nemu patríte, okrem vyššie spomínaných aspektov si užijete aj výtvarnú stránku hry. Pripomína obrovské epické filmové fantasy a jej presah sa snaží atakovať hranice možného. Je tu naozaj veľa detailov, s ktorými sa vývojári vyhrali. 

Či už ide o návrhy postáv, pri ktorých sa fantázii rozhodne nekládli žiadne medze alebo o krásne scenérie či veľkolepý soundtrack. Tu sa From Software podarilo dosiahnuť skvelý míľnik, vďaka ktorému prekonávajú svoju minulú tvorbu. 

Prekvapivá je tiež rôznorodosť prostredí, ktoré vám otvárajú množstvo panorám a nechávajú vychutnať to podstatné. Estetická kvalita je super, no v niektorých momentoch má vizuál aj svoje slabšie chvíľky a je vidieť, že niekde by to chcelo menšie osvieženie. 

Elden Ring na PS5 ponúka dva klasické grafické režimy. Prvý je zameraný na kvalitu a tlačí do popredia 4K rozlíšenie na úkor snímkovania. Hra v ňom beží niekde medzi 30 - 60 fps a miestami je pokles viditeľný. Preto odporúčam druhý režim výkonu, ktorý sa oveľa viac približuje k 60 fps, aj keď tiež si ich nedrží v úplne každom momente. 

Výhody:

  • temný príbeh 

  • množstvo obsahu 

  • skutočne veľmi dlhá herná doba

  • skvele fungujúce jadro Souls hier s otvoreným svetom

  • plno zaujímavých charakterov 

  • to pravé peklo pre hardcore hráčov 

  • drsný fantasy svet, ktorý vám nedaruje nič zadarmo

Nevýhody:

  • grafika má aj svoje slabšie miesta

  • občasný pokles snímkovania

  • v spôsobe rozprávania príbehu sa vývojári mohli pokúsiť o niečo nové 

  • potešili by české titulky 

Hodnotenie: 9/10

Orientačná cena: od 59,99 eur 

Platformy: PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S 

Záver

Elden Ring je v konečnom dôsledku titul, ktorý si ten veľký humbuk zaslúži. Fanúšikovia From Software tu dostanú ich najlepší počin, pri ktorom sa budú cítiť ako doma a predsa inak. Ponúka dokonalé spojenie jadra Souls hier a otvoreného sveta. Ten je mimochodom priam stvorený na prieskum, počas ktorého v ňom stratíte dlhé desiatky hodín. 

Je to geniálne po obsahovej stránke a súboje sú tým pravým peklom. K tomu dostanete kvalitný temný príbeh, výborné výtvarné spracovanie a množstvo zaujímavých charakterov. Opäť vša ide iba o zábavu pre striktne určené publikum a ak k nemu nepatríte - ruky preč!



 

Diskusia k článku:

Začať diskusiu