Dying Light 2 Stay Human - návrat do sveta zombies

Pokračovanie survival akcie Dying Light neskrývalo svoje ambície. Ponúka zábavný parkúr a súboje, ktoré vás nebudú nudiť až do konca. Dojem však sťahuje slabší príbeh či nezaujímavé postavy. Výsledok je niekde na pol ceste, ale priaznivcov si určite nájde.

Hry našich poľských susedov bývali z roka na rok kvalitnejšie. Až sa dostali do bodu, že môžu bez problémov konkurovať americkej produkcii, ktorá je v tomto smere na špici. Dôkazom však nie je len séria Zaklínač či Cyberpunk 2077 od CD Projektu. Sú tu aj ďalšie menšie i väčšie štúdiá, ktoré postupne ukazujú svoje kvality. 

Pred rokom a pol prekvapil výborný Ghostrunner, no a zabudnúť netreba ani na Techland, ktorý si získal milióny fanúšikov s ich Dying Light. Mnohí o ňom hovoria ako o duchovnom nástupcovi Dead Islandu, ktorý neskôr dostal zaujímavé rozšírenie The Following. Nasledovala definitívna edícia hry a dnes tu máme jej plnohodnotné pokračovanie. 

Vírus, ktorý opäť unikol a zmutoval

Nesie názov Dying Light 2 Stay Human a jeho príbeh začína ľudskou hlúposťou. Život na zemi je pomerne vrtkavý. To si, samozrejme, väčšina z nás vôbec neuvedomuje. Aj dnes môžeme vidieť, že stačí, aby nám doň vstúpil nový neznámy vírus a celý svet sa razom zmení. 

Vo svete Dying Light 2 Stay Human je to podobné. Nešlo však o žiadne respiračné ochorenie, ale agresívny vírus THV. Ten napáda naše bunky a mení ľudí na živé mŕtvoly, ktoré majú kanibalistické pohnútky a túžia po mäse zdravých ľudí. Koniec koncov, presne to sme mohli vidieť v prvom Dying Light. 

Našťastie sa vírus podarilo zastaviť tak, že šikovní vedci vyvinuli vakcínu. Zdalo sa, že svitá na lepšie časy a ľudstvo sa z pandémie, ktorá nemala obdoby poučilo. Bohužiaľ nestalo sa tak a ani vo fiktívnom príbehu hry naša mentalita neuteká ďaleko od reality. 

Vírus bol totiž tajne izolovaný a skúmaný pre vojenské účely. Opäť sa však niečo pokazilo, THV zmutoval a je ešte agresívnejší než kedykoľvek predtým. Čo čert nechcel, toto svinstvo akosi ušlo z laboratória a spôsobilo globálnu epidémiu obrích rozmerov. 

Takú, o akej sa nám nesnívalo ani v najhorších snoch a len z predstavy, že by raz mohla byť realitou, doslova mrazí. Zostala po nej iba spúšť lemovaná hordami zombíkov, ktorej v roku 2036 odoláva posledná bašta ľudskej civilizácie. Je ňou fiktívne európske mesto Villedor. 

Práve v ňom sa po 15 rokoch od úpadku civilizácie a prekonaní istých úskalí ocitne náš hlavný hrdina Aiden Caldwell. Je to pútnik a outsider. Do Villedoru ho privádzajú stopy po sestre Mii, ktorú urputne hľadá už nejaký čas. Naposledy ju videl pred dlhými rokmi, keď boli obaja ešte deti. 

Jeho cestu sprevádzajú rôzne flashbacky odhaľujúce viac o súrodencoch a pomaly profilujú antagonistu. Dying Light 2 rozpráva prakticky svoj vlastný a samostatný príbeh, ktorý nie je zvlášť previazaný s prvým dielom. Tým sa chce titul prihovoriť aj novým hráčom, ktorí tu z hľadiska dejovej linky nebudú mať problém. 

Príbeh a postavy ťahajú za kratší k koniec

Skvele k tomu prispieva aj lokalizácia formou českých titulkov. Sú kvalitné a obsahujú tiež poriadnu dávku pestrých vulgarizmov. Ani tie však nestačili na to, aby vás Dying Light 2 Stay Human malo zlákať na príbeh. Je pravda, že lineárny začiatok hry vyzeral veľmi fajn, ale neskôr keď sa mesto otvorilo začal škrípať aj samotný dej. 

Vaša sestra Mia sa vám v ňom ukazuje v rôznych spomienkach, ktorým však chýba viac citu. Nemôžem povedať, že by som si k nej vytvoril silnejšie puto, ktoré by sa stalo mojou motiváciou ju nájsť. Od hlavnej linky vás budú tiež rozptyľovať rôzne frakcie, pre ktoré budete plniť pomerne zaujímavé i menej zaujímavé úlohy. 

Plusom je, že ako hráč máte na dej určitý vplyv a môžete robiť aj dôležité rozhodnutia. Na základe toho sú potom udalosti a questy mierne odlišné. Dopracovať sa viete aj k rôznym koncom. K tomu hra pridáva ďalšie možnosti, aktivity, vedľajšie questy a objavovanie sveta. Toto všetko môže podľa vývojárov viesť až k 500 hodinovej hrateľnosti

V základe však čakajte zhruba 20 hodinový hlavný príbeh, ktorý je z môjho pohľadu zbytočne ťahaný rôznymi nezaujímavými smermi. Odsýpa dosť pomaly a veľmi ma teda neohúril. Rovnako na tom boli aj postavy, ktoré Aiden na svojej ceste stretne. Je ich síce dosť, ale k žiadnej z nich som si nevytvoril hlbšie sympatie. 

Scenáristicky mi nepripadali ničím zaujímavé, miestami pôsobili umelo a do prázdna idú občas aj niektoré dialógy. Tých si tu mimochodom užijete dosť a niektoré postavy kecajú viac, než je nutné. Plusom je, že ak vás rozhovor nezaujme, môžete ho preskočiť.  

Navyše počas rozhovorov občas vznikajú neprirodzené situácie, kedy napríklad prebieha dialóg cez vysielačku a nezastaví sa za žiadnych okolností. Najzaujímavejšie to bolo, keď som sa potápal a Aiden sa počas toho veselo rozprával s ďalšou NPC. 

Divný bol aj fakt, že po príchode do mesta, kde ste ešte nikdy predtým neboli a nesplnili ešte žiadny quest, vás všetci naokolo začnú volať menom, ako starí priatelia. Podobných drobných nelogickostí je tu viac. 

Veľkým kameňom úrazu bolo tiež chabé dabingové podanie. Väčšina hercov sa tvári skôr tak, ako keby svoju repliku iba čítali bez väčšej prípravy. Výsledok nepôsobí vôbec dobre a prakticky asi jediným svetlým momentom je hlavná postava Aidena. 

Dabuje ho herec Jonah Scott a je vidieť, že k svojej postave pristupoval diametrálne odlišne, než zvyšok jeho hereckých kolegov. Odvádza naozaj dobrú prácu, ale aj napriek tomu príbeh ťahá za kratší koniec podobne, ako v prvom Dying Light. 

Pestrá náplň hlavných a vedľajších questov

Samotná náplň misií však nie je na zahodenie. Vývojári sa tu snažia namiešať zábavný mix, ktorý kombinuje boje, parkúr a puzzle elementy. Celková kvalita hlavných questov občas kolíše, ale aj napriek tomu väčšinu času nenudí hlavne v dejovej linke zameranej na motiváciu samotného Aidena. 

Dopĺňajú ju rôzne aktivity ako parkúrové časovky, bojové či nočné výzvy. Prekvapiť však dokážu aj vedľajšie úlohy, ktoré vôbec nie sú márne. Niektoré z nich dokonca prevyšujú kvalitu hlavných. 

Slabšie časti sa väčšinou týkajú ľudských frakcií ovládajúcich mesto. Bez podobných spolkov, skupín či táborov sa v poslednej dobe nezaobíde žiadna postapokalyptická hra v otvorenom svete a Dying Light 2 nie je výnimkou. 

Svet ovládajú dve veľké frakcie Preživší a Strážcovia mieru. Sú previazané s príbehovou kampaňou a často odvádzajú pozornosť od Aidenovej motivácie, pričom sú pomerne monotónne. Frakcie v hre môžete podporovať tým, že im priradíte mestské objekty infraštruktúry.  

Ide o veterné mlyny, vodárenské veže či elektrické stanice, ktoré treba oslobodiť alebo aktivovať. Ak sa vám to podarí, objekt môžete priradiť buď jednej, alebo druhej frakcii. Preživší sa vám za to odmenia tak, že do oblasti nainštalujú parkúrové pomôcky. Strážcovia mieru vytvárajú rôzne pasce pomáhajúce v súbojoch.
 

Zábavný parkúr, súboje a puzzle elementy

Práve tie spolu s parkúrom a puzzle elementami patria medzi najväčšie klady Dying Light 2. Podobne ako v prvej časti, aj tu vás Techland veľmi rýchlo presvedčí, že kľúčové mechaniky má dokonale zmáknuté. Parkúr je rýchly, svižný a hlavne spoľahlivý. Dokonca aj v momentoch, kedy by ste ten osudný pád úplne chápali. 

V otvorenom prostredí hry si ho užijete do sýta a celé mesto funguje ako vaše ihrisko. Vyliezť môžete takmer všade. Dizajn hry je dokonale prispôsobený tomu, aby nič nebránilo plynulému a efektnému pohybu. Často budete skákať po strechách, šplhať na vysoké budovy, lešenia či konštrukcie. 

Nechýbajú odrazové mostíky, rúrky, dosky a čokoľvek, čo vám umožní nerušený beh vpred. Užijete si aj parkúrové časovky alebo chôdzu po lane v poriadnej výške, ktorú vám spríjemní pofukujúci vetrík. Práve vo výškach som túžil mať padák, ktorý by mi ušetril cestu dolu. No a predstavte si, hra vám ho neskôr dá. 

Na kvalitný parkúr nadväzuje rovnako zábavný súbojový systém. Nie je síce ničím výnimočný, ale tu rozhodne platí, že v jednoduchosti je krása. Dôraz kladie na úder, krytie a odskakovanie. Súboje sú vzhľadom na postapokalyptické zasadenie hry, kedy ľudia stratili aj posledné zábrany, správne surové a nešetria krvou. 

Sústredia sa výlučne na kontaktné zbrane a žiadnu palebnú silu, mimo neskôr dostupného luku tu nenájdete. Rovnako ako parkúr, aj toto hra robí skvele a spätná väzba nikdy nezaváha. Povedal by som, že Dying Light 2 má celkovo veľmi autentický pocit z pohľadu prvej osoby. 

Aj vďaka nemu ma parkúr a súboje neprestali baviť až do úplného konca hry. Veľký vplyv však na hlavné mechaniky však mali aj rôzne vylepšenia. V základe si maximalizujete zdravie a výdrž, ktorá sa spotrebúva počas súbojov a parkúru. 

Dobre zapracované RPG prvky

Od toho sa ďalej odvíja strom schopností. Nie je nijak zvlášť zložitý ani masívny. Niekomu to môže vadiť, ale ja osobne som rád, že si vývojári nevybrali cestu kvantity nad kvalitou. Hry, v ktorých strom schopností ponúka vyše sto vylepšení často narážajú na to, že autorom dochádza kreativita a polovica ponuky je zbytočná.

Tu je to skromnejšie a strom schopností je rozdelený do dvoch častí. Každá z nich ponúka vyše dve desiatky vylepšení. Prvá je zameraná na súboje, kde si môžete odomknúť napríklad ťažký úder, zrážanie nepriateľov či silové útoky. 

Veľmi rád som využíval vykrytie úderu v poslednej sekunde a následné vymrštenie cez nepriateľa, ktoré vrcholí efektným kopom jeho kupána. Pre podobné fintičky je kľúčom k úspechu správne načasovanie. 

Druhá strana vylepšení patrí parkúru, kde si môžete odomykať rýchlejší pohyb, zdolávanie prekážok bez spomalenia, skoky z väčšej výšky a ďalšie možnosti. Keďže je Dying Light 2 akčné survival RPG, čas budete musieť venovať aj činnostiam, ktoré uľahčia vaše prežitie vo svete plnom zombies. S tým súvisí prieskum okolia, ktorý vám uľahčuje zmysel preživšieho. 

Po aktivácii automaticky vyznačí objekty v okolí, ktoré by vás mohli zaujímať. Zo surovín je to určite harmanček a med, z ktorého si následne vyrobíte liečivo. Z ďalších sa dajú pripraviť výbušniny, molotov či improvizované granáty. Nechýbajú ani rôzne vylepšenia pre vaše zbrane, ktoré nepriateľom môžu uštedriť napríklad elektrický šok. 

Celkovo treba povedať, že všetky vylepšenia a RPG mechaniky sú v hre zapracované veľmi fajn. Váš bojový arzenál tvoria kovové rúrky, palice, mačety, kladivá, sekery, ale nechýba ani hasák či pravá japonská katana. 

Toto všetko a oveľa viac využijete na ľudských protivníkov, ale aj nakazených. Ich sila sa odvíja od cyklu dňa a noci. Cez deň nakazení väčšinou spia, sú pomalí a často narazíte iba na základné formy, s ktorými si bez problémov poradíte. 

V noci je však svet podstatne nebezpečnejší. Okolie je plné nakazených a okrem základnej vzorky stretnete aj ťažšie mutácie, ktoré vás potrápia. Problémom môže byť tiež naháňačka, ktorá začína v momente, kedy vás zazrie tzv. Vrešťan. Ten na vašu prítomnosť upozorní ostatných a začína hon. 

Trvá dovtedy, kým sa im nestratíte z dohľadu, čo je ťažšia možnosť alebo kým nenájdete UV svetlo, na ktoré sú alergickí. Naraziť však môžete aj na tuhších mini bosov, ktorých zdolanie prinesie väčšiu odmenu. 

Prežitie budú sťažovať aj ďalšie aspekty, pri ktorých bude lepšie, keď ich objavíte sami. Cestu si však môžete uľahčiť kontaktovaním kamaráta, pretože Dying Light 2 podporuje aj kooperáciu. 

Vizuál na pomedzí novej a starej generácie

Kulisou vám pri tom bude prostredie, rozdelené na dve veľké časti. V tej prvej vás čaká veľa bytových domov, rozmiestnených tak, že skákanie po strechách je úžasne plynulé. Pomedzi to vám pohyb spríjemňujú kovové konštrukcie, objekty visiace vo vzduchu, pouličné lampy alebo vozidlá.

Pozriete sa však aj do temných zákutí metra, kde v diaľke počuť kvílenie nakazených. Nebudú chýbať lesy, spustošené obydlia či lúky. Druhá časť prostredia vám odomkne vysoké mrakodrapy, kde oceníte spomínaný padák. 

Z prostredia cítiť opakovaný dizajn a ružový nie je ani celkový vizuál. Má síce pár pekných chvíľ, ale často pôsobí dojmom, že sa nestíhalo. Všimnete si tu pekný detail, z ktorého radosť vám následne prekazí niečo, čo pripomína niekoľko rokov staré hry. Ako keby sa tu stretla nová a stará generácia grafiky. 

Najčastejšie si to všimnete pri výhľadoch, ktoré degraduje riedke pozadie mesta. Niektorým z postáv chýba viac detailov a časť textúr je zbytočne rozmazaná. A to som hral na PC pri najvyšších nastaveniach detailov, kde by ste podobné veci v dnešných tituloch vidieť nemali. 

Pri rýchlom parkúrovom pohybe občas zaváhajú aj animácie a naraziť sa tu dá aj na technické chyby. Situáciu zlepšuje aspoň audio, ktoré je naozaj atmosferické a kvalitné. Mám však na mysli zvuky okolia a soundtrack, nie už spomínaný biedny dabing. 

Hodnotenie: 7/10

Výhody:

  • zábavné spojenie parkúru, súbojov a puzzle elementov

  • dobre spracované RPG mechaniky 

  • prekvapujúca kvalita niektorých vedľajších questov 

  • české titulky 

Nevýhody:

  • slabá príbehová linka 

  • nezaujímavé postavy

  • nepodarený dabing

  • miestami zastaralý vizuál 

  • technické chyby

Záver

Dying Light 2 bol vo vývoji pomerne dlho a prešiel si mnohými problémami. Vyriešiť ich malo niekoľko odkladov. Nepochybujem, že hre pomohli, ale celkový výsledok je dnes niekde na pol ceste. Novinka od Techandu robí niektoré veci skvele, iné slabšie. Celé sa to teda stretáva niekde v strede a ponúka síce nie vynikajúcu, ale stále dobrú hru. 

Poteší zábavná hrateľnosť, výborne zvládnutý parkúr a súboje. K tomu sa pridávajú aj dobre zvládnuté RPG mechaniky a lepšie i horšie spracované questy. Je škoda, že to celé sťahuje nezaujímavý príbeh a postavy, ale aj slabší vizuál a nepodarený dabing. Každopádne ani prvý diel nebol bez chyby a veľa hráčom sa páčil. Ak patríte medzi nich, Dying Light 2 Stay Human vás nesklame. 

Diskusia k článku:

Začať diskusiu