Atomic Heart - robotická apokalypsa v ZSSR

Štúdio Mundfish debutuje so svoju prvou hrou, ktorá ponúka zábavný mix akcie a puzzle hádaniek. To všetko v navonok dokonalom svete Sovietskeho zväzu, kde súdruhovia opäť urobili chybu a na ľudí zoslali vraždiacich robotov.

Atomic Heart vám predstaví alternatívnu históriu Sovietskeho zväzu v roku 1955. Ocitáte sa vo svete po druhej svetovej vojne, kedy sa do centra diania spoločnosti dostala veda a technologický pokrok. Revolúciu v tomto smere spôsobil najmä objav polyméru, za ktorým stojí bývalý neurochirurg a popredný vedec Dmitry Sechenov. 

Jeho práca priniesla masívny pokrok v oblasti energetiky a robotiky. Navonok dokonalý Sovietsky zväz sa stal najkrajším miestom pre život, plným divov a dokonalosti. Ľudia tu žijú v harmónii so svojimi robotmi, ktorých ovláda nápomocný systém umelej inteligencie. Jeho najnovšia verzia sľubujúca ďalší pokrok má byť spustená už o pár dní. 

Zo snahy o ďalšiu revolúciu sa však rýchlo stáva technologická nočná mora. Nová verzia systému zlyhá a roboti povstávajú proti svojim majiteľom. Svet sa razom ocitá v troskách a jedinou nádejou na záchranu ste vy. 

Preberáte tak úlohu špeciálneho agenta Majora Sergeia Nechaeva (P-3), vyzbrojeného polymérovou rukavicou a vydávate sa na cestu za odhalením technologického spiknutia. Samotný príbeh vám zaberie zhruba 20 hodín, čo je veľmi slušná herná dĺžka. 

Drvivá väčšina deja je rozprávaná pomocou in-game dialógov buď s nejakou postavou, alebo s vašou rukavicou. Ukrýva sa v nej totiž umelá inteligencia Char-les, ktorá trefne komentuje dianie okolo. 

Okrem toho vám radí a prispieva k sympatickej chémii medzi ňou a agentom P-3. Často dôjde na sarkastické poznámky a vtipné situácie, ktoré táto dvojka zvláda so správnym nadhľadom. Problém je, že aj dôležité príbehové rozhovory niekedy prebiehajú počas akcie a vzhľadom na situáciu ich nestíhate vnímať. 

Bolo by lepšie, keď sa v takom prípade dialóg zastaví a dokončí až po akcii tak, ako to býva v moderných tituloch. Okrem takýchto rozhovorov nebudú chýbať ani prestrihové scény, buď in-game alebo formou cinematic záberov.  

Tých mohlo byť na môj vkus pokojne viac. Dejová linka je však dostatočne zaujímavá, aj keď niektoré momenty sú predvídateľné. Tak či tak ju však budete sledovať so záujmom. Aj keď možno je trochu škoda absencie českých titulkov.

Skôr survival než explozívna akcia

Atomic Heart rozpráva príbeh alternatívnej histórie. Svojim zasadením aj prezentáciou na prvý pohľad do istej miery pripomína Wolfensteina, ale nenechajte sa oklamať. Je tu aj niečo z Bioshocku, Portalu, Far Cry (recenzia) či iných známych hier. 

Každopádne ak do hry teda pôjdete s tým, že čakáte poriadnu strielačku v štýle agenta Blazkowicza, môžete byť sklamaní. Atomic Heart nie je explozívna akcia, v ktorej sa vaše zbrane nezastavia. Vo všeobecnosti ide skôr o mix survival fps akcie a kreatívnych puzzle hádaniek. 

K tomu sa pridávajú RPG prvky ako crafting, inventár, lootovanie surovín alebo jednoduché voľby v rozhovoroch. To všetko sa odohráva v atraktívnom svete, kde treba čeliť vzbure robotov. A práve tejto situácii zodpovedá aj akčná stránka hry. Stroje obrátené proti svojim pánom ničia všetko živé a vy musíte prežiť.

Agent P-3 zaskočený situáciou sa preto spolieha hlavne na svoju polymérovú rukavicu a niekoľko zbraní. Tie sa však po svete sužovanom vojnou s robotmi nepovaľujú len tak na zemi. Musíte teda pracovať s tým, čo máte po ruke a preto sa hneď na začiatku bude hodiť sekera a dash alebo ak chcete - rýchly úhyb. 

Kontaktné zbrane a súboje mi hneď pripomenuli Dying Light 2 (recenzia), aj keď tu nie sú až také komplexné. Na druhej strane platí, že v jednoduchosti je krása a mlátenie s robotmi ma veľmi rýchlo začalo baviť. Možno aj preto, že reagujú na každý váš úder, ktorý na nich zanechá poškodenie a celé to animačne pôsobí dosť autenticky. 

Kontaktné zbrane som tak s obľubou používal celú hru a budú tu situácie, kedy sa bez nich nezaobídete. Arzenál v Atomic Heart tvorí celkovo 12 zbraní a nechýba v ňom sekera, pištoľ, brokovnica, kalašnikov či elektromagnetická puška. Nedostanete ich však len tak na podnose, ale musíte si ich vyrobiť. 

Funguje to tak, že najskôr treba nájsť výrobnú schému, z ktorej vďaka nazbieraným súčiastkam vznikne hotová zbraň. V prípade lootu však na môj vkus obsahuje Atomic Heart zbytočne veľa druhov surovín. Navyše tých, ktoré práve potrebujete, nebýva veľa a tak trvá dlhšie, kým sa dostanete k niečomu lepšiemu. Ak teda samozrejme nájdete potrebnú schému.

Hlavnú úlohu v prípade výroby zbraní hrajú kovové súčiastky z robotov. Predstavte si, že na novú pušku potrebujete mimo inej suroviny asi 130 kovových súčiastok, ale pri zabití bežného robota získate asi 3 - 4. To nie je úplne ideálne a lootu preto budete musieť venovať viac pozornosti. Na druhej strane, suroviny sa vďaka rukavici zbierajú naozaj efektne. 

Keď máte všetko potrebné, môžete si nechať vyrobiť svoju novú hračku v robotickom automate. Podobný princíp má napríklad Dead Space Remake (recenzia). Aj v tomto smere sme opäť bližšie k survivalu. Samotné zbrane sa potom dajú vylepšovať, čo zvyšuje ich atribúty. 

Ide napríklad o presnosť a silu alebo ďalšie možnosti, ako ohnivé či elektrické náboje. Okrem zbraní si budete môcť vyrábať aj konzumovateľné predmety slúžiace na dobitie zdravia či energie. 

Nevýhodou celého procesu je naozaj chaotické používateľské rozhranie, ktoré by si zaslúžilo značne upratať. Samotný arzenál dopĺňa aj vyššie spomínaná polymérová rukavica s umelou inteligenciou. 

V boji dokáže nepriateľa napríklad ochromiť elektrickým výbojom. Neskôr si však odomknete aj ďalšie schopnosti, ako zdvihnutie nepriateľov do výšky, počas čoho do nich môžete strieľať. Rukavica okrem toho slúžia aj na zbieranie surovín, interakciu s niektorými predmetmi a pomôže aj s riešením hádaniek.

Naozaj kreatívne puzzle hádanky 

Práve puzzle sú jedným z najsilnejších pilierov Atomic Heart. Páčilo sa mi, že autori hádanky veľmi pekne obmieňali a variovali. Veľmi dobre je vymyslené už samotné odomykanie dverí, kde môžete naraziť na niekoľko rôznych zámkov. 

Základné páčenie tak doplní napríklad lúskanie v správnom momente, na ktoré sa vám po zapadnutí kolíkov otvorí točivý zámok. Inokedy treba na zámku nastaviť správne symboly a na rad prídu aj rôzne priestorové puzzle. Budete napríklad otáčať celé miestnosti alebo manipulovať s magnetickým poľom, ktoré sa zas pohrá s gravitáciou. 

Je tu aj posúvanie vagónov a rôzne iné priestorové hádanky, ktoré vám schválne nebudem spoilovať. Je fajn, keď na kreativitu autorov v tomto smere narazíte sami. Určite sa často pozastavíte nad tým, že toto ste ešte v inej hre nevideli. Puzzle hádanky teda patria k tomu najlepšiemu, čo Atomic Heart ponúka. 

Mechanickí aj organickí nepriatelia

Cestu vpred vám však neskrížia iba hádanky, ale aj nepriatelia. Naraziť tu môžete napríklad na robotov s ľudskou tvárou, ktorí vás budú mlátiť. Ich silnejšia variácia je vyzbrojená ochranným štítom a teleskopickou tyčou s elektrickým výbojom. 

Chýbať však nebudú ani klasickí plecháči alebo mechanické včely. Kovovú ponuku nepriateľov dopĺňajú tiež organickí mutanti, ktorí vznikajú z mŕtvych tiel a agresívnej rastliny. Hneď ako na nich narazíte si určite spomeniete na The Last of Us (recenzia). Okrem bežných nepriateľov však narazíte aj na mini bossov, ktorí vás potrápia o čosi viac. 

Obťažnosť je však nastavená fér a ak by vám nevyhovovala, môžete si vybrať jednu z troch, aby sa vám vpred postupovalo ťažšie či ľahšie. No a keď uź sme pri robotoch, spomenúť musím aj skvele prepracované baleríny, ktoré vám rozhodne utkvejú v pamäti. 

Herná náplň, ktorá nenudí až do konca

Samotný progres nenudí, aj keď občas nastanú problémy v tom, že zlyháva tutoriál. Hra vám totiž niekedy dostatočne nevysvetlí, čo od vás chce, prípadne nepripomenie kľúčové mechaniky. 

Postup je vo väčšine prípadov lineárny a idete klasicky za konkrétnym bodom, ktorý odkazuje na úlohu. Dostanete sa do všelijakých vedeckých komplexov a centier, kde na vás čakajú rôzne ciele. 

Okrem toho tu bude aj vonkajšie otvorené prostredie, ktorým sa budete presúvať na základe deja. Priestor dostane aj prieskum okolia, vďaka ktorému si môžete ukoristiť potrebné suroviny. Atomic Heart má však od otvorených akcií typu Far Cry ešte dosť ďaleko. 

Jeho otvorený svet z príbehových dôvodov nepôsobí až tak živo a pripadá mi fakt nevyužitý. Presúvať sa ním môžete buď pešo, alebo vo vozidlách pripomínajúcich legendárne Žiguli. Nevýhodou je, že autá veľa nevydržia. Stačí jeden silný náraz a už dymia alebo rovno horia. 

Tak či tak, otvorené prostredie je len akýmsi doplnkom a našťastie v ňom nie je nutné tráviť veľa času. Navyše sa všade preháňajú smrtiaci roboti, ktorí s vami v presile veľmi rýchlo urobia krátky proces. 

Väčšinou tak len prebehnete tam, kam potrebujete a kašlete na hlbší prieskum. Ten síce môže priniesť suroviny, ale keď spustíte alarm a pôjdu po vás všetci roboti v okolí, čaká vás frustrujúci koniec.

Rozporuplné odkazy na ruskú kultúru 

Keď som vyššie spomínal Žiguli, Atomic Heart je celkovo plné odkazov na ruskú kultúru. Už v úvodných minútach znie ikonická pieseň Miliony alych roz od Ally Pugačevy. Môžete tu naraziť na starú telku, v ktorej beží legendárny No počkaj zajac. 

Nechýba robotický domček na stračích nôžkach, ozbrojená babka či kanonáda slova súdruh. Snaha o tieto odkazy je podobná, akú sme mohli vidieť v Ghostwire Tokyo (recenzia), aj keď tam išlo samozrejme o japonský folklór. 

Tento fakt by v Atomic Heart za iných okolností pôsobil výborným dojmom. V aktuálnom kontexte svetových udalostí je však otázne, ako ruské odkazy budú vnímať samotní hráči. To už nechám na každého z vás. 

Krásna výtvarná stránka

V otázke vizuálu je však odpoveď jednoduchšia, pretože Atomic Heart vyzerá veľmi dobre. Má pekne prepracovaný svet s charakteristickou výtvarnou stránkou, kde sa mieša história a futurizmus. Okrem toho nechýbajú fotorealistické detaily a na rad príde aj niekoľko naozaj epických scén. 

Hra vás vezme do rozmanitých prostredí, kde uvidíte prepracované podzemné komplexy, divadlo, laboratóriá či rôzne tajné základne. Veľmi pekné sú tiež efekty explózií alebo elektrického prúdu. Sem tam sa mihnú aj slabšie prvky, ktoré sa prejavujú hlavne v otvorených oblastiach. Celkovo je však vizuál veľmi pekný. 

Horšie je však na tom technická stránka, aspoň čo sa týka PC verzie. Počas recenzovania som narazil na niekoľko bugov. Niekedy hra reagovala zvláštne počas rozhovorov, kde opakovane prehrávala pasáže, ktoré som už raz počul.

Inokedy sa mi nedalo stlačiť potrebné tlačidlo alebo sa neotvorili dvere výťahu. Najväčším problémom však bolo, že mi z nejakých neznámych okolností nefungovala myš pri voľbe v dialógoch. To som riešil prepínaním okien v systéme, pri ktorom mi myš naskočila a mohol som si vybrať jednu z možností.

Môj progres vpred to dosť spomalilo, pretože chvíľu trvalo, kým som objavil toto núdzové riešenie. Išlo asi o najproblematickejší bug. Na voľbe v dialógoch totiž niekedy závisí aj samotný postup vpred a bez zvolenia konkrétnej možnosti sa neviete pohnúť. Každopádne verím, že to vývojári urgentne opravia.

Inak je Atomic Heart dobre optimalizovaný a s RTX2060 mi dovolil nastavenie ultra pri Full HD rozlíšení. Snímkovanie sa pohybovalo na úrovni 80 - 90 fps, aj keď boli momenty, kde z neznámych dôvodov dosť kleslo. 

K podarenej grafike sa skvele pripája aj soundtrack od Micka Gordona. Ide o skúseného skladateľa, ktorý má na svojom konte hudbu k DOOMU či Wolfensteinovi. V Atomic Heart mieša motívy známych ruských skladieb či akčnejšie tóny, ktoré využíva k vytvoreniu napätia. Zvyšné audio za hudbou nezaostáva a vyzdvihnúť treba aj kvalitný anglický dabing. 

Výhody:

  • zaujímavý príbeh 

  • krásna výtvarná stránka

  • sympatický mix puzzle a akcie 

  • výborný soundtrack 

  • zábavný súbojový systém a gunplay 

  • roboti a baleríny 

Nevýhody:

  • nevyužitý a zbytočný otvorený svet  

  • používateľské rozhranie upgradov pôsobí chaoticky 

  • biedny tutoriál 

  • technické chyby 

Hodnotenie: 8/10 

Cena: od 59,99 eur 

Platformy: PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/s

Záver

Štúdio Mundfish má za sebou veľmi slušný debut. Atomic Heart sa síce nezaobišlo bez chýb a aj keď niektoré zamrzia, vo výsledku som sa s novinkou väčšinu času slušne bavil. Na svoje si tu prídu fanúšikovia Bioshocku aj ďalších známych hier podobného rangu. Dostanete sympatický mix akcie a kreatívnych puzzle elementov, ktoré vás budú baviť až do konca. 

Skvele odsýpa aj zaujímavý príbeh a pochváliť musím tiež krásnu výtvarnú stránku, doplnenú o výborný soundtrack. Čerešničkou na torte je prítomnosť robotov a zábavné súboje. Škvrnou na kráse sú naopak hlavne technické chyby a trestuhodne nevyužitý otvorený svet. Navzdory tomu však môžem Atomic Heart označiť za vydarenú novinku, ktorú si užijete. 


 

Diskusia k článku:

Začať diskusiu