Ako sa chrániť pred podvodníkmi na internete a máte šancu získať peniaze späť?

Podvodníci číhajú na svoje obete všade možne. V neoverených e-shopoch, rôznych súťažiach na sociálnych sieťach aj vo falošných e-mailoch. Spoločnosť Home Credit priniesla rady, ako sa pred takýmito praktikami chrániť a zbytočne tak neprísť o vysoké sumy peňazí.

Internet sa stal našou bežnou súčasťou života, no nie všetci sme za každých okolností opatrní. Sú ľudia, ktorí bez rozmýšľania klikajú na každý odkaz, ktorý ich láka na atraktívnu výhru, otvárajú linky a súbory v pošte od neznámych ľudí a potom sa čudujú, kde zmizli ich ťažko zarobené peniaze. 

Zvyčajne sú nenávratne preč. Na podvody upozorňuje na Facebooku aj oficiálna stránka slovenskej polície, ktorá takto šíri osvetu. Napriek tomu sa ľudia stále nechajú nachytať. Zároveň je pravdou, že, metódy online zlodejov sú čoraz sofistikovanejšie a bežní spotrebitelia ich na prvý pohľad často nedokážu odhaliť.

Rôzne internetové ponuky, súťaže, phishing v e-mailoch, ale aj nákupy v niektorých neoverených internetových obchodoch sú hrozbou, že svoje citlivé údaje dáte podvodníkom, ktorí ich neskôr zneužijú a pripravia vás o peniaze. Zlodeji sa snažia vylákať platobné údaje, heslá či prístup do internetbankingu. 

Varovným signálom je vždy zlá slovenčina v texte, facebooková stránka založená pred pár dňami, e-shop bez kontaktných údajov a nezabudnite, že žiadna banka od vás nikdy nechce zaslať prístupové údaje, ani neposiela linky na overenie identity. 

Ak ste už urobili chybu a stali ste sa obeťou podvodníkov, dôležitá je rýchlosť, s akou zareagujete, aby ste minimalizovali škody. Kontaktujte banku a zablokujte platobnú kartu. Transakcie, ktoré prebehli do zablokovania karty bez vášho vedomia, ale s veľkou pravdepodobnosťou nevyreklamujete.

Ak ste porušili svoju povinnosť nedávať citlivé údaje o karte tretím osobám, máte smolu a poučenie do budúcna. Ako upozorňuje Home Credit vo svojej správe, "v prípade, že sa stane klient obeťou podvodu, pri ktorom dôjde z jeho strany k porušeniu povinností súvisiacich s ochranou bezpečnostných/platobných údajov, je zodpovednosť autorizovaných transakcií plne na strane klienta. V takýchto prípadoch nie je možné zo strany finančných inštitúcií preberať za jeho konanie akúkoľvek zodpovednosť."

Ako sa teda brániť? Svojou ostražitosťou. Nepodliehať lákavým ponukám a pred kliknutím na odkaz použiť kritické myslenie. Overovať si firmy, obchody a služby, o ktoré máte záujem. Veríme, že pre našich čitateľov je to už dávno samozrejmosťou. 

Zdroj: tlačová správa Home Credit

Diskusia k článku:

Začať diskusiu