Google Play: hry s in-app nákupmi už nebudú označované ako "zadarmo"

Rastúce sťažnosti rodičov detí na neoprávnené nákupy v aplikáciách vyústili k zmene označenia v Google Play. Zatiaľ nie je jasné, či svoju politiku zmení aj Apple. Ten však ceny nákupov uvádza priamo v App Store už teraz.

Aplikácie v obchodoch Google Play či App Store sme donedávna mohli rozlišovať ako bezplatné alebo platené. Vývojári však v poslednom čase začali používať ďalšiu marketingovú stratégiu - takzvané "in-app purchases", teda nákupy priamo v aplikácii.

Takáto aplikácia sa v obchode tvári ako bezplatná a pri stiahnutí do smartfónu či tabletu z vašej karty skutočne nestiahne žiadne peniaze. Problém je v tom, že niektoré jej funkcie v takomto základnom stave typicky nefungujú. Ako príklad by sme mohli použiť GPS navigácie, kde je síce aplikácia zadarmo, no za stiahnutie mapových podkladov každej krajiny sa už platí. Samostatnou kategóriou sú potom hry, kde odomknutie ďalších úrovní rovnako požaduje vašu platbu.

Práve označenie "zadarmo" (hoci samotné stiahnutie bezplatné skutočne je) v prípade, že je pre používanie softvéru potrebné vykonať platbu priamo z prostredia otvorenej aplikácie (in-app purchase), leží v žalúdku viacerým európskym spotrebiteľským organizáciám, hlavne kvôli deťom, ktoré môžu mať problém rozlíšiť skutočné náklady.

ikona

Filmy z Google Play si kúpite už aj u nás. iTunes je stále lepšíSlovenskí používatelia si už okrem aplikácií a hudby z obchodu Google Play konečne stiahnu aj filmy. Ich ponuka je zatiaľ malá, no ceny mierne podliezajú zabehnutý iTunes. Momentálne však musíte zabudnúť na slovenský či český dabing.

Výsledkom bola spoločná žiadosť týchto organizácií zastrešená Európskou komisiou. Tá bola adresovaná Googlu, Applu i združeniu pre Európsky videoherný priemysel (ISFE) a požadovala hlavne odstránenie mätúceho označenia "zadarmo", pokiaľ by zavádzalo ohľadne skutočnej ceny, alebo uvádzanie e-mailu, na ktorý by zákazníci mohli adresovať svoje prípadné sťažnosti.

Google už tieto zmeny už začal a zaviazal sa ich dokončiť do konca septembra tohoto roka. V prípade aplikácií s in-app nákupmi by tak z Google Play malo úplne zmiznúť označenie zadarmo. Základné nastavenie obchodu navyše bude vyžadovať dodatočné potvrdenie a schválenie každého takéhoto nákupu. To môže znamenať napríklad nutnosť zadania hesla pri každej platbe, podobne ako to robí operačný systém iOS.

Po kliknutí sa obrázok zobrazí vo vyššom rozlíšení. Šípkami na klávesnici potom môžete ľahko preskočiť na ďalší.

Apple vraj žiadosti o zmeny v App Store tiež zváži, no zatiaľ nie je jasné, či nejaké v dohľadnej dobe podnikne. Treba ale priznať, že súčasné riešenie Applu je o niečo prehľadnejšie a vďaka nutnosti zadávať heslo či otlačok prsta aj bezpečnejšie pre peňaženky rodičov. Hoci Google Play i App Store o prítomnosti in-app nákupov informujú priamo vedľa tlačidla pre stiahnutie aplikácie, len App Store uvádza konečné sumy aj priamo v obchode. V prípade Androidu sa ich dozviete až po nainštalovaní a spustení hry či aplikácie. Navyše, iOS 8 by mal umožňovať posielanie žiadostí o schválenie nákupu na telefóny či tablety rodičov, ktorí by ho tak deťom museli najprv povoliť.

Zdroj: europa.eu

Diskusia k článku:

Začať diskusiu