T-Mobile: Rada pre reklamu uznala sťažnosť konkurencie

Dňa 11. marca 2010 sa konalo 3. zasadnutie Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu. Tá posudzovala 5 sťažností na reklamu, či nedošlo k porušeniu Etických zásad reklamnej praxe platných na území Slovenskej republiky. Medzi piatimi sťažnosťami sa nachádzali až tri, ktoré sa týkajú mobilných operátorov.

Reklamná kampaň: Jediný internet bez záväzkov zadávateľa: T-Mobile Slovensko, a.s.

Sťažovateľ, konkurenčná spoločnosť Telefónica O2, podal voči uvedenej reklame sťažnosť vzhľadom na to, že prívlastok prisudzovaný v reklamnej kampani službe poskytovanej zadávateľom reklamy považuje za nepravdivý. Sťažovateľ v rámci svojich služieb ponúka obdobný produkt, v rámci ktorého má zákazník prístup k internetu bez faktúr a a platí iba za to, čo využije . Z tohto dôvodu má sťažovateľ za to, že označenie propagovanej služby prívlastkom „jediný“ a „jedine“ je klamlivou reklamou.

AK RPR po posúdení všetkých relevantných podkladov dospela hlasovaním k záveru, že sťažnosť je opodstatnená. Reklamná kampaň: Jediný internet bez záväzkov zadávateľa: T-Mobile Slovensko, a.s.

je v rozpore ustanovením časti II bodu č.4.4 písm. a) Kódexu.

Pri posudzovaní predmetnej reklamy členovia AK RPR dospeli k záveru, že reklamné tvrdenie o jedinečnosti ponúkanej služby nie je celkom pravdivé, pretože produkt ponúkaný konkurenčnou spoločnosťou je založený na tom istom princípe ako produkt ponúkaný zadávateľom. Zadávateľ reklamy v reklame neuvádza dostatočne zreteľne, v čom spočíva jedinečnosť jeho produktu, vzhľadom na to, že poukazuje len na vlastnosti, ktoré vykazuje aj produkt ponúkaný konkurenciou (mobilný internet bez platby faktúrou). Ak bolo zadávateľovým cieľom poukázať na to, že jeho služba je kvalitnejšia resp. je vhodnejšia pre určitý okruh užívateľov internetového pripojenia, mal priamo poukázať na tieto vlastnosti svojej služby a tým zdôvodniť jej jedinečnosť. Keďže tak neurobil, AK má za to, že predmetné reklamné tvrdenie je spôsobilé zaviesť spotrebiteľa a z tohto dôvodu je v rozpore s Kódexom.

Reklamná kampaň: Domáca linka zadávateľa: Orange Slovensko, a.s.

Sťažnosť fyzickej osoby smerovala proti reklamnej kampani zadávateľa, v ktorej porovnáva službu Domáca linka so službou ponúkanou konkurenčnou spoločnosťou. Podľa názoru sťažovateľa reklamná kampaň útočí na produkt iného účastníka hospodárskej súťaže s cieľom spôsobiť mu ujmu. Sťažovateľ ďalej uviedol, že porovnávanie cien služieb nie je objektívne a preto reklama nespĺňa kritéria kladené Etickým kódexom reklamných zásad na porovnávaciu reklamu. Na záver sťažovateľ dodal, že zadávateľ v reklame opomenul uviesť potrebu kúpy nového telefónneho zariadenia v prípade ak sa spotrebiteľ rozhodne pre využitie služby propagovanej v reklame.

AK RPR po posúdení všetkých relevantných podkladov dospela hlasovaním k záveru, že sťažnosť nie je opodstatnená. Reklamná kampaň: Domáca linka zadávateľa: Orange Slovensko, a.s. nie je v rozpore s ustanoveniami Kódexu.

Kódex podrobne upravuje kritériá, ktoré porovnávacia reklama musí spĺňať, aby bola prípustná. Medzi tieto kritéria patrí aj požiadavka, aby reklama neznevažovala súťažiacich a ich produkty. V danom prípade však nie je dôvodné usudzovať, že označenie pevnej linky prívlastkom „stará“ je dehonestovaním alebo znevažovaním produktu konkurencie, ide skôr o označenie vo vzťahu k dobe používania.. V zásade ide o označenie produktu konkurenčnej spoločnosti, ktorý bol dlho jediným a aj dnes je dominantným na trhu daných služieb. Čo sa týka porovnania cien produktov v reklame, je potrebné uviesť, že predmetná porovnávacia reklama mala za cieľ porovnať konkrétnu vlastnosť oboch služieb, a to konkrétne cenu mesačného poplatku, ktorý je pri produkte zadávateľa naozaj o polovicu nižší, pri rovnakom objeme predplatených minút. So zreteľom na vyššie uvedené AKRPR má za to, že predmetná reklama neporušuje ustanovenia Kódexu.

Reklamná kampaň: Program FIX zadávateľa: T-Mobile Slovensko, a.s.

Sťažovateľ, ktorým je v tomto prípade fyzická osoba, v sťažnosti uviedol, že uvedená reklama zadávateľa porušuje Kódex, keďže v samotnej reklame nie sú uvedené úplné podmienky použitia služby a hlavne sa nespomína 30 sekundová tarifikácia, čo je podľa neho najdôležitejšia podmienka. Ide podľa neho o vedomé zavádzanie potenciálneho klienta, pričom bežný občan si nemá ako overiť, akú službu si od zadávateľa kupuje.

AK RPR po posúdení všetkých relevantných podkladov dospela hlasovaním k záveru, že sťažnosť nie je opodstatnená. Reklamná kampaň: Program FIX zadávateľa: T-Mobile Slovensko, a.s. nie je v rozpore s ustanoveniami Kódexu.

V uvedenom prípade je potrebné zdôrazniť, že reklama poskytuje obmedzený priestor na komunikáciu informácií a preto v nej nie je možné uviesť všetky informácie o ponúkanej službe – k tomu slúžia odkazy na webové stránky, letáky, prípadne iné informačné médiá. Od zadávateľa reklamy teda nie je možné spravodlivo požadovať, aby vždy priamo do reklamy zaraďoval informácie o všetkých podmienkach prezentovanej služby. V prípade, že reklama neuvedie všetky informácie o ponúkanej službe, je však potrebné, aby zadávateľ reklamy upozornil na spôsob alebo miesto, kde je možné úplné informácie získať, čo sa aj stalo. V danom prípade zadávateľ túto požiadavku splnil tým, že v reklame zreteľne odkazuje na svoj platný Cenník programov a služieb, z tohto dôvodu AK RPR dospela k záveru, že nedošlo k porušeniu ustanovení Kódexu.

Diskusia k článku:

Začať diskusiu