O2: Rada pre reklamu uznala sťažnosti konkurencie

Dňa 6. augusta 2009 sa konalo šieste tohtoročné zasadnutie Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu. Tá posudzovala 12 sťažností na reklamu, či nedošlo k porušeniu Etických zásad reklamnej praxe platných na území Slovenskej republiky. Medzi dvanástimi šťažnosťami sa nachádzali aj dve, ktoré sa týkajú mobilných operátorov.

Reklamná kampaň „Neobmedzujte sa “, zadávateľ: Telefónica O2 Slovakia, s.r.o.

Predmetom sťažnosti spoločnosti T-Mobile Slovensko bola kampaň „Neobmedzujte sa“, ktorej, podľa sťažovateľa, základným reklamným posolstvom a cieľom predmetnej reklamy je útočiť na svojich konkurentov, vrátane priameho útoku na spoločnosť T-Mobile. Spoločnosť O2 v prípade Reklamy nedovoleným spôsobom využíva firemnú identitu, resp. firemné farby spoločnosti T-Mobile takým spôsobom, ktorý môže poškodiť jej dobré meno a spoločnosť T-Mobile diskreditovať. Súčasne tvrdenia o niekoľkokrát nižšej cene sú zavádzajúce a klamlivé.

AK RPR po posúdení všetkých relevantných podkladov dospela hlasovaním k záveru, že sťažnosť je opodstatnená a predmetná kampaň „Neobmedzujte sa“, zadávateľa Telefónica O2 Slovakia, je v rozpore s ustanovením časti II., bodu 4.4. b) Etického kódexu.

Z kampane vyplýva, že len so službami spoločnosti O2 môžu zákazníci volať výhodne do všetkých sietí a nie sú ničím obmedzovaní, pričom zákazníci ostatných operátorov a konkurentov, spoločnosti O2 vrátane spoločnosti T-Mobile, sú naopak pri volaniach do iných sietí obmedzovaní a cena ich produktov nie je porovnateľná s cenou poskytovanou zadávateľom, čo je tvrdenie zavádzajúce a klamlivé.

Týmto spôsobom dochádza, resp. môže dôjsť, k podstatnému narušeniu ekonomického správania priemerného spotrebiteľa vo vzťahu k službám ponúkaným sťažovateľom.

Televízna kampaň „Kačičky“, zadávateľ: Telefónica O2 Slovakia, s.r.o.

Predmetom sťažnosti spoločnosti Orange Slovensko bola TV kampaň „Kačičky“, ktorá je podľa sťažovateľa porovnávaním sa s konkurenciou. Ide pritom o porovnanie, ktoré je nepravdivé, ironické, zosmiešňujúce konkurenciu a ako také napĺňajúce v mnohom skutkovú podstatu nekalej súťaže – najmä klamlivej reklamy a zľahčovania. V reklamnej kampani „Kačičky“ je napadnutý najmä obsah kľúčového posolstva „U iných vám hrozí, že o niektoré svoje výhody môžete časom prísť. S O2 máte svoje výhody navždy.“.

AK RPR po posúdení všetkých relevantných podkladov dospela hlasovaním k záveru, že sťažnosť je opodstatnená a predmetná kampaň „Kačičky“, zadávateľa Telefónica O2 Slovakia, je v rozpore s ustanovením časti III., bodu 3.1. Etického kódexu.

Reklamná kampaň útočí na iné produkty, inzerentov a reklamy a ich produkty diskredituje. Predovšetkým tvrdenie použité v TV spote“: „U iných vám hrozí, že o niektoré svoje výhody môžete časom prísť“ nie je v súlade s Etickým kódexom a je spôsobilé poškodiť iných konkurentov. Z kontextu celej reklamy vyplýva, že ide o porovnanie s konkurenciou u ktorej spotrebiteľovi hrozí, že môže prísť o výhody. Takéto síce neurčité, ale závažné varovanie, môže ovplyvniť chovanie spotrebiteľa.

O2 nie je členom rady pre reklamu od mája 2009.

Diskusia k článku:

Začať diskusiu