EÚ: prenositeľnosť čísla do jedného dňa a lacnejšie roamingové dáta

Brusel navrhuje, aby prenositeľnosť čísel medzi operátormi trvala maximálne 24 hodín. Túto požiadavku predložila Európskemu parlamentu a Rade EÚ eurokomisárka pre informačné technológie Viviane Reding. Podľa výskumov dnes v únii trvá prenos mobilného čísla priemerne 8,5 dňa. Ukazovatele pre Slovensko sú na tom ešte horšie, prenos našim operátorom trvá niekedy aj viac než 14 dní. Podľa štatistík patrí Slovensko s 25-dňovým limitom k najhorším v Európe. Európska komisia navrhla smernicu, podľa ktorej by mala trvať výmena operátora maximálne 24 hodín už v roku 2007. Okrem prenositeľnosti čísla sa v europarlamente diskutovalo aj k téme zníženia roamingových cien. Výsledkom tohoto rokovania je regulácia cien hovorov, SMS správ a prenesených dát v zahraničí platná od júla 2009. Informuje o tom stránka europarlamentu. O znížení cien za správy SMS zo zahraničia sme vás informovali v nedávnej novinke.

Zníženie roamingových hovorov:

- od 1. júla 2009 maximálne 0,43 € za minútu (bez DPH) u odchádzajúcich a maximálne 0,19 € za minútu (bez DPH) pri prichádzajúcich roamingových hovoroch

- od 1. júla 2010 maximálne 0,39 € za minútu (bez DPH) u odchádzajúcich a maximálne 0,15 € za minútu (bez DPH) pri prichádzajúcich roamingových hovoroch

- od 1. júla 2011 maximálne 0,35 € za minútu (bez DPH) u odchádzajúcich a maximálne 0,11 € za minútu (bez DPH) pri prichádzajúcich roamingových hovorov

Zníženie roamingových dát:

- od 1. júla 2009 maximálne € 1,00 za MB (bez DPH)

- od 1. júla 2010 maximálne € 0,80 za MB (bez DPH)

- od 1. júla 2011 maximálne € 0,50 za MB (bez DPH)

Aby sa predchádzalo priveľkým faktúram za roamingové služby, od 1. marca 2010 bude možné stanoviť maximálny prečerpateľný finančný limit v zahraničí. Poslanci Európskeho parlamentu sa zhodli na limite 50 € alebo na stanovenom množstve prenesených dát. Tento limit bude aktivovaný všetkým zákazníkom do júla 2010, ktorí neučinia inak. Neformálna dohoda hovorí, že operátori by mali upozorniť zákazníkov, keď prekročia hranicu 80 % z limitu. Ak zákazník dosiahne 100 % limitu, operátor pošle postup pre odsúhlasenie pokračovania poskytovania služieb. Ak zákazník nesplní postup, operátor mu ukončí poskytovanie roamingových služieb.

Diskusia k článku:

Začať diskusiu