Orange, T-Mobile, O2: kauza prepadávanie kreditu - pokračovanie

V polovici februára 2009 informovalo ministerstvo spravodlivosti SR, že Komisia na posudzovanie podmienok v spotrebiteľských zmluvách (ďalej len Komisia) rozhodla, že prepadávanie kreditu po vypršaní jeho platnosti je neoprávnené.

Od nášho čitateľa sme získali informácie, že Komisia poslala združeniam na ochranu spotrebiteľa dňa 6. februára 2009 list, v ktorom sa píše:

"komisia na posudzovane podmienok v spotrebiteľských zmluvách zriadená podľa § 26a zákona č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov, Vám dáva podnet na zváženie podania žaloby o uloženie povinnosti dodávateľovi zdržať sa uvádzania neprijateľnej zmluvnej podmienky podľa § 3 ods. 5 zákona č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov. Konkrétne ide o mobilného operátora, ktorý vo svojich všeobecných zmluvných podmienkach pre službu „Prima“ uvádza neprijateľné zmluvné podmienky v nasledovných článkoch: Čl. 7.2 písm. d), Čl. 8.2 písm. d) a f), Čl. 15.2 písm. h).

Tieto všeobecné zmluvné podmienky Vám prikladáme ako prílohu, vrátane článku z časopisu Trend, v ktorom sa spomína súdny zákaz podobnej zmluvnej podmienky v Rakúskej republike."

Podľa zdroja z Ministerstva spravodlivosti SR bol podnet poslaný iba vo vzťahu k službe PRIMA, ostatné bolo ponechané na aktivitu spotrebiteľského združenia. V čase podávania podnetu však nebolo rozhodnutie rakúskeho súdu prístupné, ale k dispozícii bola informácia o jeho vydaní. V súčasnosti už rozsudok odvolacieho súdu je k dispozícii a okrem iného obsahuje skutočnosť, že žalovanej strane bola uložená povinnosť zdržať sa používania klauzuly: "Nabite si svoj účet riadne počas platnosti (1 rok + 3 mesiace), inak strácate svoje volacie číslo a zvyšný kredit!" alebo používania klauzúl s rovnakým významom.

Z obsahu rozsudku teda vyplýva, že súd sa zaoberal neprípustnosťou prepadávania kreditu, a to ani po uplynutí doby platnosti samotnej SIM karty (u nás to je 12 - 13 mesiacov v závislosti od používaného operátora).

V porovnaní s týmito skutočnosťami sa slovenský zákazník môže oprávnene cítiť ako menejcenný, nakoľko tomuto je v niektorých prípadoch znemožnené používanie kreditu už po 3 mesiacoch (čo je zjavný nepomer k dĺžke platnosti SIM karty) a vrátenie kreditu je podmieňované nabíjaním ďalšieho kreditu, hoci zákazník by v prípade neprepadnutia kreditu mal dostatočný kredit na používanie služieb operátora, a to najdlhšie na dobu spomínaných 12-13 mesiacov.

Ako už Peter Križan 25. januára 2009 vo svojom blogu na etrend.sk napísal, je zarážajúce, že sa v jednotnom európskom trhu musíme takýmito žalobami zaoberať v každej krajine jednotlivo.

Fony.sk odporúčajú:

Okrádanie po slovensky (Peter Križan, eTREND, 25. 1. 2009)

Predchádzajúci článok venovaný prepadávaniu kreditu:

Orange, T-Mobile, O2: vracanie prepadnutého kreditu (2. 3. 2009)

Diskusia k článku:

Začať diskusiu