Európsky parlament schválil telekomunikačný balíček

Dňa 24. septembra schválil Európsky parlament telekomunikačný balíček - súbor opatrení týkajúcich sa telekomunikačného biznisu. Hlavným zámerom bola opäť lepšia ochrana práv užívateľov.

Za upozornenie na schválenie tohto súboru opatrení ďakujeme čitateľovi s prezývkou al.vlado. Správu vypracoval poslanec Európskeho parlamentu Malcom HARBOUR (EPP-ED, UK)

- -

Tlačová správa:

Ako súčasť tzv. telekomunikačného balíčka prijali dnes poslanci EP návrh smernice o právach užívateľov týkajúcich sa sietí a služieb elektronických komunikácií.

...

Smernica zavádza nové pravidlá prenositeľnosti čísla v prípade zmeny operátora a umožňuje prístup k európskym číslam pre tiesňové volania 112 a 116 prostredníctvom elektronických komunikácií.

...

Posilnenie práv spotrebiteľa na informácie

Smernica by mala viesť k posilneniu práv spotrebiteľov na informácie o tarifách a cenách a prípadných obmedzeniach stanovených poskytovateľom služieb a to ešte pred podpisom zmluvy. V zmluve by mali byť uvedené všetky obmedzenia, ako je zablokovanie SIM karty pri mobilných telefónoch a všetky poplatky pri ukončení zmluvy pred alebo po uplynutí dohodnutej doby platnosti, vrátane nákladov v prípade, že si zákazník želá zariadenie ponechať.

Členské štáty budú okrem toho povinné zaistiť, aby doba trvania zmlúv uzavretých medzi užívateľmi a poskytovateľmi služieb elektronických komunikácií nepresiahla 24 mesiacov.

Prenositeľnosť čísla

Vďaka posilneniu zásady "prenositeľnosti čísla" bude do budúcnosti možné zmeniť operátora v priebehu jedného dňa. Poslanci si okrem toho želajú, aby sa zaviedla možnosť uložiť operátorom, ktorí zmenu čísla neumožnia, zodpovedajúce sankcie. Súčasne sa domnievajú, že vnútroštátne regulačné orgány by mali mať možnosť túto jednodňovú lehotu predĺžiť, aby sa zabránilo prípadom, kedy dôjde k zmene operátora bez vedomia užívateľa.

Transparentnejšie tarify a jednoduchšia zmena operátora

Operátori budú povinní poskytovať spotrebiteľom transparentné, porovnateľné, primerané a aktualizované informácie o cenách a tarifách, prípadných poplatkoch za vypovedanie zmluvy a všeobecných podmienkach zmluvy. Cieľom tohto návrhu je, aby mohol konečný spotrebiteľ zhodnotiť náklady na zmenu poskytovateľa služieb, a zvoliť si operátora, ktorý poskytuje služby, ktoré najlepšie vyhovujú jeho potrebám.

Bezpečnosť sietí a ochrana proti "spamu"

Poskytovatelia služieb budú povinní prijať nevyhnutné opatrenia s cieľom znížiť riziko ohrozujúce bezpečnosť komunikácií. Operátor bude povinný hlásiť vnútroštátnemu regulačnému orgánu prípady narušenia bezpečnosti, ako je napríklad krádež zoznamu klientov poskytovateľa služieb. Ak si to bude bezpečnosť vyžadovať, mali by byť spotrebitelia upozornení na prípadné porušenie ochrany ich osobných údajov a to zodpovedajúcim spôsobom. Členské štáty budú mať okrem toho možnosť rozhodnúť o prípadnom uložení sankcií.

Poslanci do návrhu smernice zakomponovali aj ustanovenie na posilnenie ochrany proti „spamu“ a proti nedovolenej inštalácii „cookies“. Parlament tiež žiada lepšiu ochranu koncových zariadení proti akýmkoľvek „elektronickým útokom“, ako sú napríklad vírusy.

Lepšia informovanosť spotrebiteľov

Podľa znenia smernice by mali poskytovatelia služieb informovať spotrebiteľov o prípadných obmedzeniach prístupu či distribúcie nepovolených obsahov, služieb a aplikácií.

Vnútroštátne orgány by okrem toho mali mať možnosť vypracovávať informácie vo verejnom záujme o užívaní komunikačných služieb a zabezpečovať ich rozširovanie. Súčasťou týchto informácií by mali byť upozornenia vo verejnom záujme týkajúce sa porušovania autorských práv, iných nedovolených spôsobov použitia a šírenia škodlivého či nelegálneho obsahu a informácie o spôsobe ochrany pred ohrozením osobnej bezpečnosti. Právo Spoločenstiev však nedefinuje pojem nelegálny alebo škodlivý obsah, ani nestanovuje prípadne sankcie. Tieto oblasti spadajú do kompetencie členských štátov, ktoré by mali spotrebiteľov informovať o platných predpisoch v tejto oblasti.

Lepší prístup pre zdravotne postihnutých a jednoduchší prístup k číslu 112

V roku 2002 bolo zavedené celoeurópske číslo pre tiesňové volanie 112. Poslanci sa domnievajú, že toto číslo by malo byť prístupné prostredníctvom akéhokoľvek typu elektronickej komunikácie. Záchranná služba by taktiež mala získať jednoduchší prístup k informáciám o polohe volajúceho. Okrem tohto čísla by sa mala zaviesť aj celoeurópska tiesňová linka 116 na hlásenie nezvestných detí. Obe tieto čísla by mali byť prístupné pre zdravotne postihnutých a starších užívateľov.

Členské štáty budú môcť s ohľadom na vnútroštátne podmienky a požiadavky pre zdravotne postihnutých prijať špeciálne opatrenia, ktoré zaistia, aby zdravotne postihnutí užívatelia mohli využiť možnosť voľby poskytovateľov služieb, ktorú má väčšina ostatných užívateľov.

Dostupnosť služieb a obsahov

Prísnejšie uplatnenie zásady "neutrality trhu" vyžaduje vylúčenie akejkoľvek diskriminácie spojenej s využívaním a distribúciou obsahov, aplikácií a služieb dostupných na internete. Vnútroštátne regulačné orgány môžu stanoviť minimálnu úroveň kvality služieb, prípadne môžu prijať iné opatrenia, ktorými by sa zabránilo zhoršeniu kvality služby a spomaľovaniu prenosu v sieťach a zabezpečia, aby nebol neprimerane obmedzený prístup užívateľov k obsahu a ich možnosť šíriť tento obsah a využívať aplikácie a služby podľa svojho výberu.

Posilnenie ochrany osobných údajov

Parlament prijal množstvo pozmeňovacích návrhov o spracovaní osobných údajov a ochrane súkromia v oblasti elektronických komunikácií. Súčasná smernica už harmonizuje určité národné pravidlá s cieľom zabezpečiť rovnakú úroveň ochrany základných práv a slobôd v oblasti ochrany osobných údajov. Parlament vo svojom návrhu túto ochranu posilňuje a spresňuje. Spotrebitelia by mali mať jednoznačne právo na ochranu súkromia, na dôvernosť a zabezpečenie systémov informačných technológií. Ustanovenia o ochrane údajov by sa mali týkať tiež súkromných a nielen verejných sietí. To znamená, napríklad, že údaje zhromaždené na serveroch súkromných sietí (Facebook, Myspace a podobne) budú podliehať rovnakým pravidlám ochrany ako údaje vo verejných sieťach.

Informačné miesto

Členské štáty by mali tiež zriadiť jedno informačné miesto na príjem všetkých otázok zo strany užívateľov. Tieto informačné miesta, ktoré by mohli byť spravované vnútroštátnymi regulačnými orgánmi spoločne so združeniami spotrebiteľov, by mali byť schopné poskytovať právnu pomoc v prípade právnych sporov s operátormi. Prístup k týmto informačným miestam by mal byť bezplatný a užívatelia by o ich existencii mali byť informovaní prostredníctvom pravidelných informačných kampaní.

Všeobecná služba a autorské práva

Smernica sa netýka všeobecnej služby, keďže k nej bude v najbližšej dobe predložený samostatný návrh, a nevzťahuje sa ani na autorské práva.

V tzv. vysvetleniach hlasovania k tejto správe vystúpil slovenský europoslanec Miroslav MIKOLÁŠIK (EPP-ED, SK):

"V prvom rade mi dovoľte poďakovať spravodajcovi za dlhoročnú prácu a konzistentný prístup v rámci legislatívneho balíka v oblasti elektronickej komunikácie. Na dnešnom hlasovaní som jeho správu podporil.

Telekomunikačný balík predstavuje potrebnú aktualizáciu súčasných právnych predpisov, a to najmä v oblasti ochrany súkromia jednotlivcov a ich osobných údajov. Táto otázka predstavovala jeden z hlavných cieľov návrhu. Podporil som názor, podľa ktorého je nutné pojať aspekt ochrany údajov a bezpečnosti v širšom kontexte než je európsky, keďže poskytovatelia komunikačných služieb a internetových systémov majú svoje sídla po celom svete a pracujú s osobnými údajmi v rámci rôznych právnych systémoch.

Ďalej som sa stotožnil s návrhom o zlepšenie a posilnenie práva spotrebiteľov, najmä zvýšením informovanosti a transparentnosti o cenách a podmienkach využívania telekomunikačných služieb.

V neposlednom rade som uvítal návrh správy v oblasti uľahčenia a posilnenia prístupu k elektronickým komunikáciám pre zdravotne postihnutých spoluobčanov."

- -

Zdroj: europarl.europa.eu

Európsky parlament v ten istý deň schválil aj: Telekomunikačný balíček: podpora rozvoja komunikačných služieb v EÚ

Diskusia k článku:

Začať diskusiu