Prieskum: 65 % Slovákov má akciový mobil

V máji 2008 relizovala spoločnosť United Consultants prieskum v oblasti mobilnej komunikácie na Slovensku objednaný firmou Telefónica O2 Slovakia. Jeho výsledky sú celkom zaujímavé.

Tlačová správa

31. júl 2008 - Priemerný Slovák je ochotný zaplatiť za svoj mobilný telefón takmer 2000 Sk, ale až 65 % slovenských zákazníkov využíva akciovú ponuku operátora s dotovaným telefónom a iba 12 % zákazníkov si kúpilo mobilný telefón za plnú cenu. Slováci menia mobil v priemere každé dva roky a 50 % ho mení práve pri vypršaní zmluvnej viazanosti. Pri predaji mobilných telefónov sú tak na Slovensku rozhodujúcim faktorom mobilní operátori. Vyplýva to z prieskumu, ktorý pre spoločnosť Telefónica O2 Slovakia realizovala v máji tohto roku na vzorke 850 obyvateľov vo veku od 15 do 60 rokov spoločnosť United Consultants.

„K takémuto správaniu priviedli zákazníkov mobilní operátori. Takzvané telefóny za korunu sú na Slovensku veľmi populárne, žiaden mobilný telefon však nestojí 1 Sk. Cenu dotovaného telefónu zaplatia zákazníci v cenách za volania po prevolaní paušálu. Navyše sa zmluvou zaviažu najčastejšie až na dva roky, pričom väčšina akciových ponúk na paušály trvá len jeden rok. Zákazník potom platí za volania plnú cenu a telefón splatí aj s úrokmi,“ skonštatoval hovorca Telefónica O2 Slovakia René Parák.

Mobil by pred televízorom, počítačom a hudobným prehrávačom uprednostnili 4 z 10 používateľov mobilných telefónov. 50 percentám používateľov záleží na tom, aký majú mobilný telefón, ale ani ďalšej približne štvrtine to nie je celkom ľahostajné. Pri výbere operátora považuje 28 % slovenských zákazníkov za rozhodujúce to, koľko budú mesačne platiť. Až 14 % zákazníkov sa však pri výbere operátora rozhoduje podľa toho, aký mobil k vybranej službe dostanú. Z prieskumu tak jednoznačne vyplýva, že mobilné telefóny sú pre väčšinu Slovákov dôležité a záleží im na tom, aký majú mobilný telefón.

„Prax dotovaných telefónov zákazníkov oberá o možnosť slobodnej voľby telefónu. Operátori by mali nájsť iný spôsob, ako im umožniť vybrať si ktorýkoľvek telefón za výhodných podmienok. V zahraničí je pritom bežné, že ľudia si vyberajú operátora skôr podľa paušálov, nie podľa telefónov. Chcú mať možnosť rozhodnúť sa kedykoľvek pre najvýhodnejšiu ponuku a nebyť pri tom viazaní zmluvou, ktorá ich napr. na dva roky pripúta k jednému operátorovi,“ dodal René Parák.

Pre veľkú časť používateľov je pri výbere mobilného telefónu najdôležitejšia jednoduchosť obsluhy. Obyčajne postačujú základné funkcie, z vyspelejších funkcií je dôležitá práve kamera a fotoaparát. Pokiaľ ide o typ telefónu, pre 57 % používateľov je dôležitý klasický model, typ slider preferuje 15 % a véčko 12 %. Najvyhľadávanejšími farbami mobilného telefónu sú čierna a strieborná.

Využívate pri kúpe mobilného telefónu ponuku dotovaných (akciových) telefónov?

65 % telefón za akciovú cenu

23 % telefón za plnú cenu

12 % iné

Myslím si, že nie je fér, že som viazaný/á jednou akciou na dlhé obdobie

73 % súhlasí

12 % nesúhlasí

15 % ani nesúhlasí, ani súhlasí

Ako často meníte mobilný telefón?

9 % častejšie než raz za dva roky

61 % raz za dva roky

20 % menej často než raz za dva roky

10 % iné

Keby ste si mali ponechať iba jednu z týchto vecí, vybrali by ste si...

43 % mobilný telefón

26 % televízor

19 % počítač

2 % hudobný prehrávač

11 % iné

"Záleží mi na tom, aký mám mobilný telefón."

13 % určite áno

37 % skôr áno

26 % ani áno, ani nie

15 % skôr nie

9 % nie

Rozhodovanie okolo služieb mobilného operátora.

28 % koľko budem mesačne platiť?

19 % o akého operátora ide?

17 % aký chcem paušál?

14 % aký chcem mobil?

12 % cena mobilu

10 % aké zvýhodnenie ponúka operátor v akcii?

Telefón akej konkštrukcie si pravdepodobne kúpite?

57 % klasickej

15 % slajder

12 % véčko

4 % so širokým displejom

2 % komunikátor

2 % otočný

1 % s QWERTY klávesnicou

7 % nezáleží na konštrukcii

Komentár Fony.sk:

Mňa zaujali trocha iné údaje. Napríklad, že len 10 % respondentov zásadne ovplyvňuje akciová ponuka (zvýhodnenie služieb) mobilného operátora. Ešte viac ma zaujala odpoveď 10 % pýtaných, že telefón nemení ani každé dva roky, ani menej často, ani častejšie. Je celkom sympatické, že až 23 % ľudí si kupuje mobil za plnú cenu. Môj odhad bol nižší.

Diskusia k článku:

Začať diskusiu