Poradňa: Prečo sa ceny mobilov v e-shopoch tak veľmi odlišujú?

Hľadanie tej najnižšej ceny má svoj význam, no podozrivo lacné ponuky neznámych obchodníkov by sme pri kúpe nového mobilu radšej odignorovali.

Ak aj vás trápi nejaký problém s telefónom, mobilným operátorom alebo hľadáte nejaký špecifický mobil, napíšte nám e-mail na redakcia@fony.sk s predmetom správy "Poradňa". Z redakčnej pošty každý týždeň vyberieme najzaujímavejšiu otázku a tej sa budeme venovať formou takéhoto článku.

Boris nás poprosil o pomoc pri orientovaní sa v ponuke slovenských obchodov: "Zdravím, chcel by som sa spýtať: Ak si idem kúpiť mobil a sledujem jeho ceny na cenových porovnávačoch, v čom je rozdiel, ak ho jedna stránka ponúka za 620 eur, samotný porovnávač za 750 eur a ďalší obchod má presne ten istý model, s tými istými parametrami za 840 eur? Na čo si mám dávať pozor alebo prečo to tak vlastne je? Keď kúpim ten najlacnejší za 620 eur, nebudú s ním nejaké problémy? Ďakujem vopred za odpoveď!"

Ceny smartfónov v obchodoch sa prirodzene líšia podobne ako ceny akéhokoľvek iného tovaru. Dokáže podnikateľ pracovať efektívnejšie s menším množstvom zamestnancov, nemá kamennú predajňu oberajúcu ho o poplatky za energie a nájom alebo jednoducho dokáže úspešne fungovať s nižšou maržou? Potom si všetky produkty môže dovoliť predávať lacnejšie.

Vždy odporúčame nakupovať od overených obchodníkov, respektíve v tých známejších e-shopoch. Pomôcť rozhodnúť sa vám môžu aj skúsenosti známych, krátke vyhľadávanie vo fórach na internete či hodnotenie ostatných zákazníkov na stránkach samotných cenových porovnávačov.

Ak medzi takýmito obchodmi nájdete nižšiu cenu (samozrejme po započítaní poštovného), nie je dôvod po nej nesiahnuť.

S e-shopmi, kde rovnaký mobil nájdete o viac než stovku lacnejšie, to už môže byť oveľa zložitejšie. Kolega Richard sa o tejto téme podrobne rozpísal v článku Na Slovensku je to tak: Lacné mobilné telefóny.

Aj takýto ultra-lacný obchodník vám podľa slovenských zákonov o ochrane spotrebiteľa musí poskytnúť 2-ročnú záruku. Ak teda v tom čase bude svoj obchod ešte prevádzkovať a nezmizne zo sveta.

No netreba zabúdať na to, že niektoré mobily (napríklad od Apple či Samsungu) môžete v prípade problémov odniesť rovno do autorizovaného servisu a nečakať tak možno až 30 dní, ktoré obchodník na vybavenie vašej požiadavky má. Podozrivo lacné smartfóny často nepochádzajú z oficiálnej slovenskej distribúcie a tak vám ich autorizovaný servis neopraví buď vôbec, alebo len počas prvého roka, kedy ešte platí medzinárodná záruka.

Problémov ale môžete mať viac. Od dlhšieho čakania na prípadnú aktualizáciu operačného systému, ktorú už ostatné slovenské verzie rovnakého modelu dávno dostali, až po takmer podvodné praktiky v prípade, že obchod predáva telefóny z výkupu alebo dokonca už používané a opätovne zabalené (napríklad aj počas 14-dňovej zákonnej lehoty na bezplatné vrátenie pri elektronických objednávkach).

Takéto mobily by mali byť v obchode jasne a viditeľne označené, no ruku do ohňa za všetky e-shopy by sme určite nedali.

V prípade telefónov z Číny nemusí sedieť ani presná technická špecifikácia na webe a k vám môže doraziť model, ktorý nepodporuje všetky slovenské LTE pásma, hoci (bezhlavo skopírovaný) text na internetových stránkach obchodu uvádza opak.

Pri naháňaní sa za najnižšou cenou preto nabádame na opatrnosť. Ak už sa rozhodnete pre neznámy obchod, venujte dostatok času overeniu jeho pozadia a skúseností ostatných na internete.

Všetky podobné články nájdete po kliknutí na tento odkaz.

Diskusia k článku:

marek1234 13.05.2018 - 02:34

Tie lacne shopy maju sedy dovoz a nemaju DPH. Ohradzuju sa nejakym zakonom, kde sa neuplatnuje DPH a len 12 mes.zaruka!. Schvalne si vyber jeden ten isty mobil a daj do kosika ako koncovy zakaznik a ako firma. Obchod je aj platcom dph, ale ti struhne celu sumu, kde nemas moznost si to prakticky kupit na firmu do nakladov. Mnohe ani nie su skladom, aj ked sa tvaria, ze su. Rovnaka sablona niektorych spriaznenych eshopov. Nakoniec ak si trochu zdatny, skoncis na gearbeste.com a za rovnakych podmienok a okresanou zarukou kupis tam. Ja uz tento neblahy stav pozorujem dlhsie. Davaj si pozor na obchadzanie EU legislativy lacnymi eshopmi, co z nich robi konkurencnu vyhodu. Moze sa stat, ze podla vyr.cisla pojde o mimoeuropsku distribuciu, aj ked to vsetci uvadzaju ako oficialna distribucia a mozes mat problem s uplatnenim zaruky alebo FOTA updatmi.

Manobb13.05.2018 - 11:18 Trvalý odkaz

Skúsim z iného konca:

Ak si koncový spotrebiteľ (NIE PODNIKATEĽ) a aj z praxe vieš, že miera reklamácií u Tvojich predošlých telefónov je 0 % (žiadne pády, prasknuté displeje, utopenia a pod.) a meníš telefóny každé 1-2 roky, tak potom to môžeš risknúť v ktoromkoľvek z týchto obchodov.

Dôvod: Ak sa ten telefón nepokazí, tak riskuješ už iba jedinú vec, a to, že ten telefón mohol byť odcudzený, tzn. teoreticky oň môžeš prísť a vymáhanie škody je beh na dlhú trať / nestojí to za to = čistá strata/. Mobil z výkupu už totiž nie je predaj nových mobilov, ale obyčajný bazár, kde pre Teba nejaké čestné prehlásenie "o právnej čistote mobilu" nehrá žiadnu rolu, lebo je to len zdrap papiera, ktorým sa výkupca snaží "akože istiť".

Tip: E-shopy z Oravy/Kysúc a v severnom pohraničí sú spravidla predajcovia z poľského výkupu (treba čítať napr. recenzie na heureke)

Ak si však firma, tak:
1.) 15%-20% proste neriešiš, kúpiš v známejších e-shopoch, resp. tak, aby prípadný servis bol bezproblémový a najmä rýchly (eventuálne s možnosťou náhradného mobilu a pod.)
2.) hľadíš na možnosti odpočtu DPH (t.j. ak si platca DPH, vyberáš si iba platcov DPH, t.j. tých, čo majú nielen DIČ, ale aj DIČ-DPH)

P.S.: Ako iPhonista je "mojim e-shopom" jednoznačne iStores, pretože poznám ich spôsob robenia akcií a v rámci nich som zatiaľ vždy dobre nakúpil, t.j. nepotreboval som zľavy e-shopov, ktoré to vozia zkade-tade a nie vždy ide o nové mobily (výkup = bazár so všetkými možnými rizikami !)

marek123413.05.2018 - 12:30 Trvalý odkaz

To co pise manobb, len dodam,ze mnohe su nove a nerozbalene, len sa predavaju akoby z vykupu. Dovodom je, ze nezatazujes produkt DPHckou. Treba si zvazit, ci sa da reklamacia uplatnit vseobecne cez nejaky autorizovany servis, lebo zvycajne tie eshopy nemaju dlhu zivotnost.

Borland13.05.2018 - 15:25 Trvalý odkaz

Ja si myslim, ze netreba hadzat vsetkych do jedneho vreca. Zopar krat som si kupil tovar od nemenovaneho eshopu, ktory je pravidelne v popredi najlepsich cien, a zaruku na viac ako rocny telefon mi vybavili k mojej najvyssej spokojnosti.

Dokonca raz sa stalo to, ze jeden znamy mal od tohto eshopu LG G4, pokazila sa mu, ale zije vo Francuzsku a tak ju dal opravit nejakemu miestnemu fuserovi. Oprava sa nepodarila, menil mu tam hlavnu dosku. Napriek tomu dal telefon potom na zaruku do spominaneho eshopu a oni mu z fleku ponukli voucher vo vyske 70% z ceny telefonu na nakup noveho tovaru. Bez toho, aby riesili, ci jeho LG G4 niekto dobabal alebo nie.

Spominam to preto, lebo nie az sa stane, ze kupim tovar oficialne, dam ho na zaruku opravit, a nase mile oficialne servisy maju vo zvyku tovar vratit s pamatnym oddovodnenim, ze sa chyba neprejavila. Tolko k realnym skusenostiam. Samozrejme existuju aj spekulativne eshopy, treba to rozlisovat a poznat.

Tomas13.05.2018 - 15:43 Trvalý odkaz

Je dost eshopov, ktore maju dobre ceny, ale zaroven aj dobre recenzie a uz su tu niekolko rokov. Inak suhlasim s Manobbom. Ak kupujes mobil na rok, max 2, nevidim problem v nakupe v nejakom lacnom (ale overenom) eshope a usetrit. Mame som tak kupoval teraz na Vianoce letefon a vsetko zatial absolutne bez problemov. To, ze to nie je slovenska distribucia mi bolo jedno.

Celá diskusia 16 príspevkov