I-MAX Pro - seriózna elektrická kolobežka

Recenzia výkonnej kolobežky s dojazdom 30 - 60 km, kotúčovými brzdami, ktorá sa nezľakne ani 100 kg chlapa.

Táto kolobežka sa na mobil nepodobá, ani ju ku žiadnemu smartfónu nepripojíte. Keďže som však mal možnosť stráviť s ňou veľa času, rád by som sa o pocity z tohto technologického zázraku podelil aj s vami. Verím, že sa vám moje skúsenosti budú páčiť.

Všetky fotografie v tomto teste boli vytvorené iPhonom X s umelým rozmazaním pozadia v režime portrét.

Na trhu môžete nájsť niekoľko typov elektrických kolobežiek. V uliciach Bratislavy som si všimol, že si veľa ľudí nechalo doviezť z Číny ten najznámejší - Xiaomi Electric Scooter M365. Predáva sa v dvoch výkonových verziách, dnes už dokonca aj v oficiálnej slovenskej distribúcii za 559 eur. Tomuto malému čínskemu zázraku sa budeme venovať neskôr, dnes vám však predstavím produkt, ktorý je umiestnený o úroveň vyššie. Kolobežku s nafukovacími 10-palcovými pneumatikami, dvomi kotúčovými brzdami, riadidlami s nastaviteľnou výškou (90 - 113 cm od zeme) a top výkonom na trhu.

Tento produkt sa v Európe predáva v rôznych variáciách. V Alze som ho napríklad našiel pod názvom SoFlowboard Max za 1099 eur bez prednej brzdy a zrejme aj so slabšou batériou.

Na smartfónoch a tabletoch môžete všetky obrázky v článku priblížiť pomocou dvoch prstov. Na počítači môžete obrázok klikom presunúť do popredia a šípkami na klávesnici preskočiť na ďalší.

Začnem však legislatívou. Podľa toho, čo sa mi podarilo zistiť, je kolobežka tolerovaná aj na chodníku, aj na ceste. Na chodníku nesmiete ohrozovať chodcov, na ceste sa na nej správate prakticky ako cyklista. To si však neviem veľmi predstaviť - napríklad: ako ukážete pravou rukou plánovanú zmenu smeru jazdy? Skrátka, ja osobne vnímam kolobežku, či už klasickú, alebo aj elektrickú, ako dopravný prostriedok na chodník a cyklotrasu. Na klasických asfaltkách v premávke som na nej spravil zopár kilometrov a necítil som sa bezpečne. Našťastie, z domu do práce mi vedie veľmi pekná kombinácia cyklotrás, ktoré som si mesiace užíval na skladacom bicykli a neskôr na kolobežke.

Skladačku mi totiž ukradli, tak som sa rozhodol, že kým si na jar kúpim novú, otestujem nejaké alternatívne riešenia. Oslovil som teda obchod eCyklo.sk, či nechcú od nadšenca mestskej alternatívnej prepravy názor aj na tento zázrak modernej techniky. A súhlasili.

Strávil som tak niekoľko týždňov s elektrickou kolobežkou najvyššej kategórie. Namiesto lacnejšej verzie I-MAX Sport (629 eur) som dostal k dispozícii I-MAX Pro za 960 eur. Oba modely pôsobia seriózne, ponúkajú výškovo nastaviteľné riadidlá (90 - 113 cm od zeme), rovnakú plochu na státie, zadné brzdové svetlo, podsvietenie displeja, 500 W motor, odlišujú sa však vo veľkosti kolies, kapacite batérií a počte bŕzd. Viac než tristoeurový rozdiel stojí za zváženie lacnejšej, rovnako výkonnej verzie s menším dojazdom ale aj hmotnosťou. Aj tak si na kolobežke neviem predstaviť denne prejsť viac než 10 km. Ale to už predbieham.

I-MAX Pro ponúka výkon 500 W, Li-Ion batériu 36 V / 14,5 Ah / 522 Wh pri hmotnosti 15,8 kg. Poďme však na praktické skúsenosti.

Skladanie si žiada uvoľnenie dvoch poistiek. Nejde o nič ťažké, ale musíte sa k nim poriadne skloniť. Vyberanie z kufra zvládne aj krehká žena, ale ľahké to mať nebude. Sprvu som kolobežku skladal aj kvôli prenosu po našej kancelárskej budove, no potom som zistil, že tlačiť tento zázrak cez vchod, turnikety (radšej cúvaním), výťah a chodby je oveľa pohodlnejšie. Aj v kancelárii ma vždy čakala pripravená na použitie v rozloženom stave, opretá o malý stojanček.

Po zapnutí tlačidlom, ktoré nájdete pod informačným displejom, kolobežka ožije na prvom výkonovom stupni. To sa mi páči. Ten dosahuje maximálne 15 km/h a na základný rozjazd úplne stačí, hlavne menej skúseným používateľom. A uvidíte, koľko zvedavcov túžiacich vyskúšať tento výdobytok techniky okolo vás bude.

Výkon môžete zvyšovať v štyroch stupňoch, pričom najvyšší dokázal rozbehnúť 100 kg nákladu na približne 32 km/h. Na rovine počas bezvetria. Silný protivietor dokáže maximálku znížiť na asi 25 km/h. Myslím, že stále ide o veľmi, veľmi slušné hodnoty. Dokonca si myslím, že nad 25 km/h je akákoľvek kolobežka značne nebezpečná. Narozdiel od bicykla je totiž oveľa citlivejšia na manévrovanie. Na bicykli sa cítim stabilnejšie, bezpečnejšie. Aj nerovnosti ma na 20-palcovej skladačke podstatne menej vyvedú z miery než tu.

Tým sa dostávam k obmedzeniam (elektrickej) kolobežky:

- malé kolieska vás vytrasú na každej nerovnosti. Zatiaľ nemám skúsenosť s 8-palcovými alternatívami, no týchto 10 palcov mi aktuálne pripadá hraničných. Kolobežku I-MAX Pro som prevetral na všetkých typoch ciest či chodníkov a na mačacie hlavy v meste si určite radšej vyberte akýkoľvek bicykel.

- 16 kg nebudete určite nikde s radosťou prenášať. Možno 10 kg, ale čokoľvek ťažšie je aj poriadne limitujúce. Takže sa pripravte, že kolobežku budete skladať maximálne tak do auta, inak ju budete radšej tlačiť. Keď ju tlačíte, ste považovaní za chodcov a nik vás za to nemôže nikde napomínať.

- bicykel pred obchodom zamknete, kolobežku si budete chcieť radšej vziať dnu, s čím môže mať majiteľ obchodu, resp. prevádzkar problém. Keď som si chcel kúpiť po ceste z práce košeľu v Auparku, radšej som zvolil iný spôsob prepravy. Tiež si neviem predstaviť, že skočím na kolobežke “na jedno” s kamošmi. Je to všetko vecou zvyku, no občas nemáte chuť vytŕčať a neustále sa niekoho pýtať, či mu kolobežka v podniku neprekáža.

- obmedzený dojazd. Na skladacom bicykli som nikdy neriešil, či zájdem na hrádzi až po Rusovské jazero a naspäť. Navyše, výrobca udáva 60 km, vy sa radšej spoliehajte na polovicu. Pretože na kolobežke veľa brzdíte, kľučkujete medzi ľuďmi, rozbiehate sa na semafóroch...skrátka, energetických strát je na kolobežke oveľa viac, než sa vám môže zdať. A jazdiť na druhom výkonovom stupni, lebo je to úsporné, určite nebudete.

- nepriazeň počasia. Na snehu, ľade aj mokrej ceste je kolobežka nestabilná. Brzdná dráha mi tiež pripadá dlhšia než na bicykli. Na tom sa v zime aspoň trochu zahrejem, tu len stojím a mrznem. Na kolobežku sa tak musíte poriadne obliecť. A nezabudnite na rukavice. Od jesene až do jari.

- žiadne možnosti pre seriózne zabezpečenie proti krádeži. Cez malé kolieska prevlečiete akurát najtenšie lanko, ktoré zlodej precvakne bežnými nožnicami z bežného železiarstva.

- menej pohybu. Preprava na elektrickej kolobežke nie je úplne bez námahy. Držanie rovnováhy v zákrutách, pri brzdení a rozjazdoch nemôžeme označiť za obyčajné státie. Môžeme ho prirovnať skôr státiu v trolejbuse s vodičom, ktorý si svoju zlosť vybíja na päťdesiatich nešťastníkoch za ním. Ale po piatich kilometroch na bicykli ste pre svoje zdravie určite spravili viac.

- žiadne odkladacie priestory. Všetko musím mať v batohu, ideálne aj nabíjačku a zámok. Ale na to ste snáď pripravení.

- hlučná jazda v porovnaní s bicyklom. Elektrické kolobežky nie sú úplne tiché. Na druhej strane, mne tento mierny hluk elektromotora vyhovuje - upozorňuje ostatných ľudí na chodníku, že idem.

S kolobežkou to však vôbec nie je vôbec také zlé, ako to môže na teraz vyzerať. Ak si kúpite takto seriózny a výkonný stroj, získate neuveriteľnú slobodu, manévrovateľnosť a možnosti, ktoré vám nedá žiadny iný dopravný prostriedok. No chcel som vás na všetky obmedzenia radšej dopredu pripraviť.

Zložená elektrická kolobežka zaberá v aute menej miesta než 20-palcová skladačka. A nielen v aute. Skladanie je navyše oveľa jednoduchšie.

Na kolobežku sadnete a v tom momente šetríte čas. Sedemkilometrovú trasu do práce som zvládol za rovnaký čas ako na bicykli. Za hornú hranicu považujem 10 km, viac by sa mi naraz na kolobežke stáť nechcelo. Ale ak to máte do práce menej než 5 km, bude kolobežka veľmi príjemnou alternatívou k MHD.

Na rozdiel od bicykla som vždy na kolobežke prišiel do práce svieži, no nikdy nie spotený. Pre mňa je toto asi najdôležitejšia výhoda. Áno, v zime sa na kolobežku treba podstatne lepšie obliecť než do MHD, ale ani na bicykel sa nevyberiete rovnako oblečení ako do električky.

Manévrovateľnosť a pohotovosť kolobežky krásne využijú poštárky, kolportéri, viem si dokonca predstaviť povinne každý týždeň prejsť celú našu obec starostkou. Z kolobežky je vám okolie bližšie než z akéhokoľvek iného dopravného prostriedku. A vďaka elektrickému pohonu sa pri tom nespotíte a zvládnete prejsť viac.

Niekto môže namietať, že ľudia sú stále lenivší a lenivší. Pravdou však je, že lenivosť je dokonalým prostriedkom k technologickému pokroku. Tiež tvrdím, že kto sa chce hýbať, ten sa bude aj s kolobežkou, aj bez nej. Každý by sa mal v tomto smere starať o seba, a ak okolo mňa prejde niekto slušne a bezpečne na elektrickej kolobežke, skôr si poviem, že vďakabohu za o jedno auto menej na cestách, než, že si to dotyčný mohol radšej do práce odbehnúť.

Takže, po zvážení všetkých výhod a nedostatkov elektrickej kolobežky poďme na výhody testovaného modelu I-MAX Pro.

Vysoký výkon oceníte. Stúpanie po strmej Zámockej ulici či na nejaký prechod nad diaľnicou zvládla táto elektrokolobežka rýchlosťou okolo 10 km/h pri zaťažení 85 kg. Slabšiu kolobežku by som už určite tlačil.

Štyri výkonové stupne sú naozaj užitočné. Prvý na bezpečný rozjazd, druhý a tretí na ekonomické presuny s predĺženým dojazdom a posledný na všetko ostatné. Nakoniec to bude váš najobľúbenejší. A vďaka páčke môžete pravým ukazovákom výkon plynule regulovať.

Výškovo nastaviteľné riadidlá ocenia používatelia nad 180 cm.

Na elektrickej kolobežke týchto rozmerov môžete bez problémov odviezť aj dieťa. Moja päťročná dcérka to priam milovala. Vtedy som riadidlá znížil na minimum - aby videla na cestu a nerozbila si nos pri prudšom zabrzdení. Samozrejme, treba prilbu a hlavne podstatne zvýšenú pozornosť.

Výhody:

- najvýkonnejšia a najvybavenejšia klasická elektrokolobežka na trhu

- 10-palcové nafukovacie kolesá (oproti štandardným 8-palcovým)

- výškovo nastaviteľné riadidlá

- dve plnohodnotné kotúčové brzdy

- výkon 500 W a batéria 522 Wh

- plnohodnotný informačný displej

Nevýhody:

- nabíjanie 6 - 8 hodín veľkou nabíjačkou

- žiadna appka ani držiak pre mobil

- indikácia stavu batérie len formou piatich dielikov

- chýba integrované predné svetlo

- hmotnosť 16 kg

Orientačná cena: 960 eur (eCyklo.sk)

Záver

V texte som uviedol niekoľko všeobecných výhod a nedostatkov týchto klasických elektrokolobežiek s malými kolesami. Ak nad niečím takým uvažujete, určite aspoň s osempalcovým priemerom nafukovacích pneumatík, ideálne s dvomi brzdami (na mokrej ceste alebo pri maximálnej rýchlosti ich určite oceníte) a nastaviteľnou výškou riadenia. Absenciu predného svetla vyriešite krátkou návštevou športového obchodu či cyklo predajne a poslednou otázkou tak ostáva, ako elektrickú kolobežku bezpečne uzamknúť pred obchodom či úradom. To sa mi zatiaľ nepodarilo vyriešiť.

Pokiaľ ste už zvážili všetky prednosti a nedostatky, a určite o elektrickej kolobežke uvažujete, bude dobré kúpiť seriózny stroj spĺňajúci vaše predstavy. A tento model I-MAX Pro ich určite naplní. Pevná konštrukcia, parádny výkon, reálny dojazd okolo 30 km a relatívne veľké kolesá dokážu byť slušnou alternatívou k MHD. Návratnosť investície si už určite dokážete spočítať aj sami. Pripravte sa na 16-kilogramovú hmotnosť a v texte spomínané obmedzenia súvisiace všeobecne s elektrickými kolobežkami.

Porovnanie s bicyklom

Ak vám na premiestňovanie vyhovuje skladací alebo pevný bicykel, či už s pomocným elektromotorom, alebo bez neho, nad kolobežkou zbytočne neuvažujte. Tá vás obmedzí v dojazde (fakt si neviem predstaviť viac než 10 km naraz), možnosti uzamknutia a ľudia na vás budú pozerať ako na čudáka. Žiaľ. Ak však vidíte v kolobežke ten najlepší potenciál pre jej manévrovateľnosť, jednoduchosť zloženia / rozloženia, ak potrebujete riešenie, ktoré zaberie čo najmenej miesta v aute, byte či kancelárii, ak chcete do práce prísť bez kvapky potu na čele, elektrická kolobežka bude práve ideálna kúpa. A vtedy platí, že najradšej rovno investovať do toho najlepšieho na trhu. A nech som hľadal, ako som hľadal, nič lepšie, než I-Max Pro som na trhu za cenu do 1500 eur nenašiel. Ak o niečom viete, neváhajte to nazdieľať v diskusii pod článkom.

Diskusia k článku:

pypo 25.01.2018 - 19:01

Jazdim na podobnej kolobezke uz vyse roka a mam najazdenych cez 2000km. https://www.progamingshop.sk/elektricka-kolobezka-profi-104-ah-p-370660.html 500Watt je naozaj super na kopčeky, rýchlosť má maximálku 40-45km/h, do tých 30-35 sa cítim ešte bezpečne na ne. A inak často ju používam práve do tej krčmy, kde ju dám pod stôl alebo vedľa stola a doma som na nej zachviľku, nemusím volať taxík, a občas odveziem aj kamoša, takže nejakých 170kg s nami dvomi zvládla úplne v pohode. Rok predtým som jazdil na Xiaomi M365 a vymenil som ju práve za túto Profi 500Wattovú, ta xiaomi nevládze má slabší motor a hrozne sa servisuje. Defekty na prednom kolese sú na nej pravidelnosťou a vymeniť ich trvá nejakú hodinku a úplný like s tým môže mať problém. Dal som ju manželke, ktorá tak často nejazdí ako ja a má len 50kg [img]https://www.progamingshop.sk/images/thumbs/elektricka-kolobezka-500w-profi-10-4-ah-370660.jpg[/img]

pypo25.01.2018 - 19:06 Trvalý odkaz

Richard, zmena smeru jazdy do prava sa na motorke robi tak, ze lavu ruku zdvihnes dohora zohnutu v lakti do tvaru pismena L. To len aby ta neprekvapilo, co robi ten na babete pred tebou..

Celá diskusia 3 príspevky